Suomalaisrekkojen "munaralli" 1960-luvun puolivälistä Sveitsin Baseliin kasvatti 1975 reittiään yli 22 miljoonalla kananmunalla Iranin Teheraniin. Lisäksi vietiin myös 45 kuormaa puutaloja Turkin maanjäristysalueelle.
YIT oli aloittanut rakentamisen Irakissa jo 1967. Suomalaisten rekkaralli Irakiin ja Saudi-Arabiaan oli vilkkaimmillaan 1970–1980 luvuilla, jolloin parhaimmillaan yli 20 suomalaista rakennusyhtiöitä toimi siellä. Suomalaiset rekkamiehet joutuivat ajamaan satunnaisesti myös Algeriaan, Iraniin, Jordaniaan, Kuwaitiin, Tunisiaan, Libyaan, Libanoniin ja Syyriaan.
Kirja tuo lukijalle suomalaisten rekkamiesten Lähi-Idässä kohtaaman, villeimmätkin odotukset ylittävän, täysin erilaisen tapakulttuurin raja-asemilla, viranomaisyhteyksissä, liikenteessä, liikenne- ja tieoloissa, liikenneonnettomuuksissa, asumisessa ja vapaa-ajassa.
Jouni Koskiniemen "Päämääränä Lähi-Itä" esittelee tekstillä ja noin 300 valokuvalla joukon suomalaisia rekkamiehiä ja heidän kokemansa erilaisen maailman: salakavalan hiekkaerämaan, kulttuurin jossa rahalla saa ja vierasmaalainen on aina syyllinen, käsillä puhumisen taidon, "rautalangan" merkityksen kenttäoloissa ajoneuvoteknisten ongelmien ratkaisussa, rajattomalta näyttävän odotusajan tappamisen ja onnistumisen suuren riemun.
Jouni Koskiniemi kertoo suomalaisten rekkamiesten seikkailut "asioiden sisältä" - itsekin rekkamiehenä, joka aloitti ulkomaan ajot pikkupoikana isän viereltä 1973. Sittemmin ulkomaankuljettajana ja neljän liikenneluvan haltijana omien yhdistelmäautojen ratin takana 1986–2008 useilla sadoilla rekkakuljetuksilla esimerkiksi Italiaan, Espanjaan, Kreikkaan, Portugaliin.
Liikennöitsijäuran aikana ja jälkeen Koskiniemi valmistui autoteknikoksi, kone- ja laiteautomaatio insinööriksi ja logistiikan insinööriksi (ylempi AMK) sekä suoritti opettajan pedagogiset opinnot, päätyen vuodesta 2003 alkaen ammatillisen opetuksen pariin.
Kuljetusnet.fi suosittelee lämpimästi Joulupukille "Päämääränä Lähi-Itä" -kirjan lisäämistä lahjakonttiin.