Kaunis Iron, jolla on rautakaivos Ruotsin Pajalassa, on tehnyt Vattenfallin kanssa aiesopimuksen fossiilisen kaivostoiminnan sähköistämisestä. Testeihin, joita suoritetaan helmikuussa 2021, osallistuvat lisäksi Volvo Lastvagnar, ABB sekä Wist Last & Buss. Tarkoituksena on tutkia millä tavalla voidaan sähköajoneuvoilla vähentää CO2-päästöjä kuorma-autokuljetuksissa kaivoksesta juna-asemalle.
Volvo Lastvagnar osallistuu testiin erikoisvalmisteisella kuorma-autoprototyypillä, sähköllä toimivalla Volvo FMX:llä akkujen ja latauslaitteiston toiminnan selvittämiseksi arktisissa oloissa. Testi-Volvon kokonaispaino on 32 tonnia, hyötykuorma noin 15 tonnia, täyssähköinen vetolinja, 400 kW, kaksi vaihdetta, akku litiumioni, nimellisteho 264 kWh. Laturit ABB, kolme korkeateholaturia, 175 kW/kpl, kasvatettavissa 350 kW:iin, CCS-ulosotolla.
(Transportnet.se)