Kuva: CvB.
Marraskuun lopussa 1939 Neuvostoliitto hyökkäsi Suomeen maalla, merellä ja ilmassa. Maassa oli pulaa kaikesta sotamateriaalista, mutta ilmeisintä oli kuljetuskaluston puute. Panssarivaunut, tykit ja lentokoneet ovat tärkeitä, mutta ilman toimivaa huoltoa niistä ei ole iloa.
Kriittisessä tilanteessa suomalaiset toimivat nopeasti. Oy Ford Ab:n toimitusjohtaja Magnus Rydman sai pian hyökkäyksen alettua tehtäväkseen kääntyä henkilökohtaisesti Henry Fordin puoleen tuhannen kuorma-auton hankkimiseksi.
Kuva: CvB.
Toimeksianto oli rationaalinen, sillä Fordin asema Suomessa oli erittäin vahva ja varaosahuolto eri luokkaa kuin useimmilla muilla merkeillä. Lisäksi Fordin kaltaiselta suurvalmistajalta voitiin toivoa suuren erän toimittamista lyhyellä aikataululla.
Rydman oli ehtinyt Lontooseen matkallaan tapaamaan Henry Fordia, kun hän sai Yhdysvalloista lyhyen sähkeen: ”Asia selvä, Ford USA myy Suomelle pyydetyt 1000 kuorma-auto 10 % käteismaksua vastaan. Loput maksetaan 5 vuoden kuluessa sodan päättymisestä.”
Sillä välin tarvetta oli arvioitu uudelleen, ja tilaus tehtiin lopulta 4 400 autosta.
Kuva: CvB.
Ensimmäiset tilatuista Fordeista saapuivat Petsamoon heti talvisodan päättymisen jälkeen, ja ne luovutettiin heti elintärkeään Petsamon-liikenteeseen. Tuhat autoa menetettiin saksalaisille myöhemmin keväällä näiden miehitettyä Norjan. Loput saatiin kuitenkin osina Petsamon kautta, mistä ne toimitettiin Fordin Hernesaaren tehtaalle kokoonpanoa varten.
Välirauhan, jatkosodan ja jälleenrakennuksen vuosina nuo runsaat kolmetuhatta Fordia muodostivat Suomen kuljetuskaluston selkärangan.
Auto on kuvattu Classic Motoshow -tapahtumassa 2022.
Tekstin lähde: Näyttelyteksti.
(Autotoday)