Liikenneturvan tuoreen kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista kuljettajista arvioi riittävän turvavälin liikenteessä liian lyhyeksi, erityisesti taajamanopeuksilla. Kyselyyn osallistuneista vain 46 prosenttia tiesi, että 40 kilometrin tuntivauhdissa turvavälin tulisi olla vähintään 20 metriä. Suurin osa vastaajista arvioi turvavälin olevan vain 8–13 metriä, mikä on huomattavasti suositeltua lyhyempi.
Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä muistuttaa, että ajoneuvon pysäyttäminen 40 km/h vauhdista vie noin 18 metriä, mikä koostuu sekä reagointi- että jarrutusmatkasta. Hän painottaa, että riittävä turvaväli on keskeinen osa ennakoivaa ajotapaa, joka parantaa turvallisuutta ja tekee ajamisesta sujuvampaa.
Vaikka monet suomalaiset seuraavat turvaväliä kaasupolkimen avulla, Kivilä korostaa, että tämä ei aina riitä. Hän kannustaa kuljettajia ylläpitämään pidempiä turvavälejä, erityisesti maantienopeuksilla, jolloin suositeltu turvaväli on metreinä sama kuin nopeuslukema. Kivilä korostaa, että riittävän pitkät turvavälit lisäävät ajoturvallisuutta ja tekevät liikenteestä joustavampaa ja rennompaa.