MAN - Vaihtoautot

 

Yli puolet eurooppalaisista kuljetusyrityksistä ei pysty laajentamaan liiketoimintaansa, koska ne eivät löydä ammattitaitoisia työntekijöitä kuorma-autonkuljettajien puutteen vuoksi, ilmenee IRU:n vuonna 2023 tekemästä tutkimuksesta, jossa tutkittiin yli 1 000 eurooppalaista kuljetusyritystä.

Muita pulan seurauksia ovat tuottavuuden lasku lähes 50 prosentilla yrityksistä ja liikevaihdon lasku 39 prosentilla.

EU:sta, Norjasta ja Isosta-Britanniasta puuttuu yhteensä yli 233 000 kuorma-autonkuljettajaa. Tämän ennustetaan nousevan 745 000:een vuoteen 2028 mennessä eläkkeelle jäävien kuljettajien vuoksi, jos merkittäviin toimiin ei ryhdytä.

Euroopan kuorma-autonkuljettajien keski-ikä on 47 vuotta. Kolmannes kuorma-autonkuljettajista on yli 55-vuotiaita, ja heidän odotetaan jäävän eläkkeelle seuraavan kymmenen vuoden aikana, kun taas alle 5 prosenttia on alle 25-vuotiaita.

Operaattorit etsivät ratkaisuja

Yli 70 prosenttia eurooppalaisista yrityksistä toteuttaa toimenpiteitä kuljettajien pitämiseksi ja houkuttelemiseksi.

Yli puolet operaattoreista tarjoaa suorituspalkkioita ja nostaa palkkoja kuljettajien pitämiseksi ja houkuttelemiseksi paremmin. Euroopassa kuorma-autonkuljettajan bruttopalkka on keskimäärin 55 prosenttia korkeampi kuin kansallinen vähimmäispalkka, ja Hollannissa se on jopa 233 prosenttia.

Muita toimijoiden toteuttamia toimenpiteitä ovat investoinnit parempiin ajoneuvoihin (44 %), ammattiin pääsystä aiheutuvien kustannusten kattaminen (35 %) ja ammattitaidon parantamismahdollisuuksien tarjoaminen (25 %).

Kuorma-auton ajokortin ja ammattipätevyyden saamisen korkea hinta Euroopassa, joka on keskimäärin 3,7 kertaa korkeampi kuin keskimääräinen kuukausipalkka, muodostaa merkittävän esteen houkutella ihmisiä, erityisesti nuoria, ammattiin.

IRU:n EU Advocacyn johtaja Raluca Marian sanoi: "IRU:n uusin eurooppalainen kuorma-autonkuljettajapularaportti osoittaa selvästi, että kuljettajien puute haittaa maanteiden rahtiyrityksiä ja siten EU:n kauppaa. On myös selvää, että yritykset tekevät kaikkensa houkutellakseen ja pitääkseen enemmän kuljettajia."

”Vaikka kuljettajapulan taustalla on monia syitä, EU:n ja hallitusten on osallistuttava markkinoille pääsyn esteiden poistamiseen ja houkuttelevampien työolojen tukemiseen."

"Esimerkiksi "koulun ja pyörän välinen kuilu" pitäisi saada umpeen antamalla 17-vuotiaille mahdollisuus hankkia ajokokemusta kuljettaja-kouluttajan rinnalla, ja kolmansien maiden ajokorttien ja pätevyyden tunnustamista tulisi yhdenmukaistaa EU:n tasolla. Kuljettajien lepo-olosuhteita tulisi myös parantaa, muun muassa rakentamalla turvallisempaa pysäköintiä."

Naisten alhainen osallistuminen

Vain 4 prosenttia eurooppalaisista kuorma-autonkuljettajista on naisia. Saksassa (7,2 %), Romaniassa (6,1 %) ja Ranskassa (4,5 %) on eniten naispuolisia kuorma-autonkuljettajia. Turvallisten työolojen saatavuus ja pääsy hyvin varustetuille lepoalueille ovat naisten ensisijainen huolenaihe. Niiden parantaminen on avainasemassa houkuttelemaan enemmän naisia ​​ammattiin.

Tietoja raportista

IRU:n vuoden 2023 Euroopan kuorma-autonkuljettajapula tarjoaa alueellisia ja kansallisia erittelyjä kroonisesta kuorma-autonkuljettajapulasta. Raportissa kuvataan myös yksityiskohtaisesti pulan taustalla olevat taloudelliset ja demografiset suuntaukset, markkinoille pääsyn esteet, mukaan lukien lainsäädännölliset esteet, ammatin houkuttelevuutta rajoittavat haasteet sekä hallitusten ja tieliikenneyhdistysten ja -yritysten vastauksena toteuttamat ratkaisut.