MAN - Vaihtoautot

Praha Transport Company ja Škoda Group esittelivät Škoda-Solaris 24m, Tšekin pisimmän johdinauton.

Prahan Václav Havelin lentokentälle tai sieltä julkisilla lähtevät matkustavat pian kauan odotetulla kaksinivelisellä, lähes 25 metriä pitkällä akkukäyttöisellä johdinautolla Škoda-Solaris 24m. Ajoneuvo on esitelty Czechbus 2023 -messuilla Prahan Letňanyssa.

DPP on tilannut vuoden 2022 alussa 20 näistä ajoneuvoista Nádraží Veleslavín – Prahan lentoasema -linjalle, joka muuttuu linja-autolinjasta johdinautolinjaksi sähköistyksen valmistuttua.

Kuten edellä mainittiin, Škoda-Solaris 24m tulee olemaan pisin Tsekin tasavallan julkisessa liikenteessä koskaan käytetty johdinauto.

Prahan liikenneyhtiö on tilannut konsortiolta yhteensä 20 kaksinivelistä johdinautoa Škoda-Solaris 24 metrin kokonaishintaan 620 miljoonaa CZK (noin 25 300 000 euroa). Ajoneuvoon mahtuu 179 matkustajaa, joista 54 istuu.

Johdinauton korkeus on 3 500 mm (keräimet alas vedettynä), kokonaispaino 38 000 kg. Autossa on 60 kWh akku.

Viisiovinen muotoilu nopeuttaa matkustajien vaihtoa ja mahdollistaa matkustajien mukavan liikkumisen matkatavaroiden kanssa. Mukaan tulee myös täysimittainen lähtöselvitys- ja tietojärjestelmä, jossa on käteisvapaa lipunmyynti ja automaattinen matkustajalaskenta, ilmastointi ja kattava valvontajärjestelmä kameroilla sisä- ja ulkotiloissa, jotka muun muassa tarjoavat kuljettajalle riittävän yleiskuvan tilanteesta ajoneuvon ympärillä. Linjan 119 sähköistyshanke on osa kansainvälistä EBRT2030-hanketta Horizon Europe -tutkimusohjelman puitteissa.

”Olemme todella innoissamme pisimmästä valmistettavasta johdinautosta. Se ei ole vain toinen ajoneuvotyyppi ja laajennettu valikoima, vaan se symboloi myös matkustusmukavuuden ja -kapasiteetin muutosta. Uskomme, että matkustajat arvostavat uutista. Pituudestaan ​​huolimatta kaksinivelinen johdinauto kulkee erittäin hyvin. Ohjaus ja ohjattavuus ovat verrattavissa perinteisiin nivelvaunuihin. Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, meillä on mahdollisuus osallistua johdinautoliikenteen palauttamiseen Prahan kaduille, mistä olemme todella iloisia. Škoda on ollut osa monia historiallisia hetkiä, ja arvostamme sitä, että voimme jälleen olla osa jotain niin merkittävää", sanoi Radek Svoboda, Škoda Groupin komponenttien ja linja-autojen liikkuvuuden toimitusjohtaja.

”Nykyisten linja-autojen korvaaminen suurikapasiteettisilla johdinautoilla lisää linjan kapasiteettia vähintään 25-30 %. Tämä lisää matkustajien mukavuutta, ja heillä on myös enemmän tilaa matkatavaroilleen. Muita myönteisiä vaikutuksia erityisesti ympäristön kannalta ovat noin 690 000 litran dieselpolttoaineen säästö ja noin 1 850 tonnin hiilidioksidipäästöjen väheneminen, molemmat vuositasolla. Parhain tulevaisuuteen suuntautuva ratkaisu on tietysti rakentaa junayhteys Prahan lentokentälle. Linja 119 on vasta toinen bussilinja linjan 140 jälkeen, jolla valmistaudumme ottamaan käyttöön nykyaikaisia ​​akkukäyttöisiä johdinautoja, joissa yhdistelmä toimii osittain vaunun alla ja osittain akuilla. Näiden lisäksi Praha Transport Companylla on 13 muuta kaupunkibussilinjaa hankkeen valmistelun eri vaiheissa ja yhteistyössä Keski-Böömin alueen kanssa ensimmäinen esikaupunkilinja-autolinja, joka muutetaan asteittain johdinautoiksi vuoteen 2030 mennessä. Yli 50 vuotta niiden poistumisen jälkeen tuomme johdinautot takaisin Prahaan. Kyseessö on paikallisesti päästötön liikennemuotoa, joka on aina kuulunut kaupungin mäkiseen profiiliin. Tällä hetkellä Prahassa on Tšekin tasavallan pienin johdinautoliikennettä käyttävä johdinautoverkosto. Jos onnistumme toteuttamaan kaikki käynnissä olevat hankkeet, Prahan johdinautoverkosto on lähes 100 kilometriä pitkä ja se on luultavasti Tšekin tasavallan pisin”, sanoo Prahan apulaispormestari Zdeněk Hřib

”Olemme erittäin tyytyväisiä, että kaikki etenee aikataulussa tämän sähköistysprojektin kanssa. Řepy-autotallin ja Prahan Václav Havelin lentoasemalle johtavan johdinbussiradan infrastruktuurin rakentaminen etenee viimeiseen vaiheeseensa ja valmistuu ensi vuoden helmikuun lopussa. Tänään esittelemme yleisölle ensimmäisen ison kapasiteetin johdinauton, jopa hieman etuajassa. Uskon vakaasti, että sekä valmistaja että me onnistumme saamaan kaikki tarvittavat luvat, jotta voimme käynnistää sen ensimmäisen kerran marraskuun lopussa ja joulukuun alussa jo valmistuneella johdinlinjalla Palmovkasta Čakoviceen ja Miškoviceen. Siten alkaa ajoneuvon hyväksynnän ensimmäinen vaihe ilman matkustajia, jota on ajettava 5 tuhatta kilometriä. Tämän virstanpylvään saavuttamisen jälkeen ensimmäiset matkustajat voivat nousta kyytiin. Homologoinnin toinen vaihe eli ajoneuvon käyttö matkustajien kanssa, jossa on ajettava enintään 15 000 kilometriä, alkaa. Tämän saavuttamiseksi aiomme ottaa käyttöön toisen ajoneuvon tammikuussa. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, meidän pitäisi saada kaikki 20 johdinautoa helmikuun puolivälissä ja sitten alkaa liikennöidä linjalla 59 lentokentälle maaliskuussa 2024”, lisää Petr Witowski, hallituksen puheenjohtaja ja Prague Transportin toimitusjohtaja. 

Prahan lentoaseman hallituksen puheenjohtaja Jiří Pos tukee voimakkaasti johdinbussiyhteyttä lentoaseman terminaalien ja keskustan välillä: ”Se lisää matkustajien ja kaikkien työntekijöiden mukavuutta. Samalla minun on ymmärrettävä, että konsepti sopii yhteen ESG-strategiamme kanssa. Päästöjen ja melun vähentäminen lentoasemalla ja sen ympäristössä on pitkän tähtäimen tavoitteemme ja yritämme saada mukaan lentoasemakumppanimme, joka Praha Transport Company epäilemättä on. Ihanteellinen kulkuyhteys lentokentältä keskustaan ​​ja takaisin tulee kuitenkin olemaan junayhteys.”