PostNord aloittaa päästöttömät runkokuljetukset pääkaupunkiseudun ja Turun välillä. Pakettien jakelussa on käytetty sähkökäyttöisiä pakettiautoja Helsingissä ja Turussa jo vuodesta 2021. Nyt Turun ja Vantaan terminaalien välillä aloittava sähkörekka mahdollistaa täysin päästöttömät kuljetukset myös kaupunkien välisellä maantieosuudella.
Ajoneuvoksi on valikoitunut Vehon toimittama täyssähköinen Mercedes-Benz eActros 600 ja se aloittaa liikennöinnin loppuvuodesta 2024. Sähkörekka ajaa kaksi kertaa päivässä Vantaalta Turkuun ja takaisin, mikä tarkoittaa yli 700 kilometrin päivittäistä ajoa. Hiilidioksidipäästöjä matkalla säästyy n. 479 kg päivässä.
- Sähkörekan käyttöönotto Turun ja Vantaan terminaaliemme välillä on iso askel matkallamme kohti täysin fossiilittomia kuljetuspalveluita. Kuljetamme Turun ja pääkaupunkiseudun välillä päivittäin suurta määrää paketteja asiakkailta, jotka ovat hyvin ilmastotietoisia ja joille päästöttömät kuljetukset ovat yhtä tärkeitä kuin meille. Haluamme olla vastuullinen yhteiskunnallinen toimija sekä vastuullinen kumppani asiakkaillemme, ja siksi pyrimme jatkuvasti löytämään uusia ratkaisuja ilmastovaikutustemme vähentämiseksi ja kunnianhimoisten ilmastotavoitteidemme saavuttamiseksi, PostNordin Chief Operating Officer Jussi Broberg kertoo.
Mercedes-Benz eActros 600:n käyttöönotto on merkittävä askel koko PostNord-konsernille. Tähän asti raskaiden pitkän matkan kuljetusten sähköistäminen on ollut haaste, mutta tekniikka on kehittynyt odotettua nopeammin. eActros 600:n käyttöönotto juuri Suomessa on tapaus, jota tullaan seuraamaan laajasti kuljetus- ja logistiikka-alalla kylmän ilmaston ja pitkien etäisyyksien vuoksi sekä siksi, että käytössä on sekä julkista latausinfrastruktuuria että pikalaturi PostNordin omassa Vantaan terminaalissa.