TCS:n kehittämä järjestelmä auttaa PostNordia maksimoimaan kuorma-autojen täyttöasteen. Ratkaisu vähentää tarvittavia ajokilometrejä 5–10 prosentilla, kun jo yhden prosentin säästö maksaisi järjestelmän takaisin kolmessa kuukaudessa.
PostNord on ottanut käyttöön uuden järjestelmän kuljetusten lastaamisen tehostamiseksi terminaaleissaan Ruotsin Härrydassa ja Tanskan Køgessä. Tekoälyyn, tavallisiin valvontakameroihin ja pilviteknologiaan perustuvan järjestelmän on kehittänyt TCS.
PostNord arvioi terminaaliensa kuorma-autojen ja konttien täyttöastetta aiemmin teoreettisten laskelmien perusteella, jotka perustuivat ainoastaan lastattujen pakettien lukumäärään. Seuranta ei siis ollut tarkkaa, eikä käytössä ollut yhtenäistä järjestelmää, joka olisi tarjonnut kattavan käsityksen todellisesta täyttöasteesta. Kun PostNord suunnitteli kuljetusten tehostamista yhtiön terminaalien ja paikallisten logistiikkakeskusten välillä, yhtiö kääntyi TCS:n puoleen.
TCS:n ja PostNordin kehittämä ratkaisu yhdisti PostNordin jo käytössä olleet valvontakamerat koneoppimista hyödyntävään tekoälyyn. Uusi järjestelmä on asennettu 18 lastausportille PostNordin Härrydan ja Køgen terminaaleissa. Pilvipohjainen järjestelmä hyödyntää algoritmia, joka laskee lastausvolyymeja kamerakuvien pohjalta ja välittää ne sitten verkkosovellukseen, josta kaikkien konttien ja kuorma-autojen täyttöasteita voi tarkastella graafisessa muodossa sekä paikan päällä yhtiön terminaaleissa että etänä. Ratkaisu on tehostanut tavarankuljetusta PostNordin terminaalien ja logistiikkakeskusten välillä huomattavasti.
”Uudella kuljetusten täyttöasteen hallintaa helpottavalla järjestelmällä TCS osoittaa, että innovaation ei tarvitse olla monimutkaista”, sanoo Christian Østergaard, PostNordin IT-tuotannosta, IoT- ja tekoälyhankkeista vastaava strategiajohtaja. ”TCS on yhdistänyt olemassa olevat kameramme pilvipohjaiseen kuva-analyysiin, minkä ansiosta voimme valvoa ja hallita sitä, kuinka paljon kuhunkin lähtevään kuorma-autoon lastataan rahtia, ja siten hyödyntää kuljetuskapasiteettiamme aiempaa paremmin.”
Lisäksi PostNord arvioi, että järjestelmä auttaa vähentämään ajokilometrejä 5–10 prosenttia, mikä auttaa yhtiötä tehostamaan toimintaansa ja vähentämään toiminnan päästöjä. Jo yhden prosentin vähennys kilometrimäärissä maksaisi järjestelmän käyttöönottokustannukset takaisin kolmessa kuukaudessa. Järjestelmä otetaan arvioinnin jälkeen käyttöön useammassa PostNordin terminaalissa, joita on yhteensä 42.
”Yhteistyö PostNordin kanssa on ollut inspiroivaa monella eri tasolla”, sanoo Hilda Lilje, TCS:n Pohjoismaiden innovaatiopäällikkö. ”PostNordilla on sekä halua että rohkeutta nostaa esiin raikkaita ideoita, ja he ovat äärimmäisen innokkaita testaamaan uusinta teknologiaa toimintansa tehostamiseksi. Härrydan ja Køgen terminaalien tekoälyhanke on tästä selkeä todiste.”
Brittiläinen Parcel and Postal Technology International -lehti nimesi TCS:n ja PostNordin järjestelmän viime syksynä kuljetus- ja logistiikka-alan vuoden innovaatioksi.