Postin logistiikkapalveluja tuotetaan nyt myös kotimaisen RED95-etanolidieselin voimalla Lohjan ja Helsingin seuduilla. Etanolidieselmoottorilla varustetun 18-tonnisen kuorma-auton hankinta liittyy Postin tavoitteisiin testata vaihtoehtoenergia-ajoneuvoja ja ottaa parhaita ajoneuvoratkaisuja normaaliin työkäyttöön.
RED95-etanolidiesel soveltuu hyvin jakelu- ja joukkoliikenteen kalustolle, jossa on Scanian etanolidieselmoottori. RED95 vähentää raskaan liikenteen fossiilisia CO2-päästöjä jopa 90 prosenttia sekä lähipäästöjä jopa 80 prosenttia. Raskaan liikenteen testit Suomessa ovat osoittaneet RED95:n olevan suorituskyvyltään hyvä ja toimintavarma myös Suomen sääolosuhteissa. Sitä käytetään tällä hetkellä muun muassa HSL:n joukkoliikenteessä olevissa etanolibusseissa Helsingissä. Scanian etanolidiesel-teknologiaa on käytetty jo yli 20 vuotta Ruotsissa.
Scania P 280:n moottori perustuu tekniikaltaan vastaavankokoiseen 9-litran 5-sylinteriseen dieselmoottoriin, joka on sovitettu toimimaan etanolilla sekä suuremmalla puristussuhteella (27:1). Kyseessä on siis dieselperiaatteella toimiva, etanolia polttoaineenaan käyttävä moottori, jonka sisäiset osat sekä polttoaineputkistot ovat etanolikäyttöön suunniteltuja. Moottori täyttää voimassa olevat Euro 6 -päästövaatimukset hyödyntäen päästöjen vähentämisessä pelkästään SCR-teknologiaa.
RED95-bioetanolia polttoaineenaan käyttävä moottori kehittää 280 hevosvoiman tehon ja 1250 Nm vääntömomentin. Hyötysuhteeltaan Scanian etanolimoottori vastaa dieselkäyttöistä moottoria, mutta etanolin pienemmästä energiasisällöstä johtuen itse polttoaineen litrakulutus/100 km on hieman suurempi kuin vastaavalla dieselmoottorilla. Moottorissa hyödynnetään hyväksi todettua PDE-pumppusuutinteknologiaa, joka on sovitettu erilaiselle ruiskutusmäärälle. Polttoaineputkistot ovat teräsvalmisteisia ja sallivat suuremman polttoaineen virtauksen moottorille. Etanolin kanssa kosketuksiin joutuvat osat, esimerkiksi tiivisteet ja polttoainesuodattimen kotelo sekä polttoainesäiliö ovat etanolikäyttöön hyväksyttyjä.
Euro 6 -etanolimoottorin myötä Scania on tuonut markkinoille Scanian patentoiman, Charge Air Warmer (CAW) -tekniikan, jonka avulla moottoriin johdettavan ilman lämpötila pyritään saamaan etanolin palamistapahtumalle optimaaliseksi.