MAN - Vaihtoautot

Postin älykaupunkihankkeessa tiestön kuntoa valvotaan ja liikenne - ja henkilövahinkoja ehkäistään elinympäristöä havainnoivalla teknologialla varustettujen autojen keräämällä datalla. Autoihin kytketty keinoäly on valjastettu yhdistämään tarkat tien olosuhdemittaukset ja videokuvaa analysoiva konenäkö palvelemaan teiden kunnossapitoa ja kelihavainnointia, ja siten lisäämään turvallisuutta liikenteeseen.

Tämä on todellisuutta Espoossa, jossa Posti aloittaa jakelutyön yhteydessä laaja-alaisen tiedon keräämisen tiestöstä ja kaupunkiympäristöstä. Tietoa kerääviä antureita yhdessä Android-puhelimen kanssa on noin 40 Postin autossa Espoossa.

Älykaupunkihanke on herättänyt paljon kiinnostusta, ja Postin tavoitteena on laajentaa toimintaa useampaan kaupunkiin kuluvan vuoden aikana. Postilla on ympäri Suomea 3 300 ajoneuvoa, joiden kilometreistä kertyy päivässä yli kuusi kertaa maapallon ympärys. Sen lisäksi Postin rekat ajavat Suomen teillä päivittäin neljä ja puoli kertaa maailman ympäri.

- Roolimme älykaupungin ekosysteemin luojana on luonteva. Postin laajan maantieteellisen läsnäolon takia voimme kerätä suuria määriä dataa elinympäristöstämme, ja rakentaa osaltamme yhteiskuntaamme älykkäämmäksi, kertoo Postin digitaalisista palveluista vastaava johtaja Pasi Ilola.

Vaisalan kehittämä järjestelmä tien olosuhdetiedon tuottajana liikkuvista ajoneuvoista on ainutlaatuinen yhdistelmä sensoritietoa ja konenäköä ja koneoppimista. Teknologian avulla luodaan tiestön tilannekuva alueelta, jossa ajoneuvot liikkuvat, ja tekoälyn tuottama informaatio voidaan välittää kaikille tarvitsijoille.

- Postin kaltaisen valtakunnallisen toimijan kanssa yhteiskunnallisen muutoksen toteuttaminen on mahdollista. Tulevaisuudessa tiedon hyödyntäjät voivat olla yksittäisistä kansalaisista aina autonomisiin autoihin saakka, visio Vaisalan liiketoiminnan kehitysjohtaja Markus Melander.

Vaisalan järjestelmän kyvykkyys perustuu tarkkoihin optisiin sensoreihin ja moderniin konenäköön, joka tulkitsee tienpinnan tilaa jäljitellen ihmisen ymmärrystä.

Tämä mahdollistaa aivan uudenlaisen tien olosuhdetiedon, kuten loskaisuuden, ajourien sekä polanteiden, tuottamisen. Lisäksi voidaan tuottaa tietoa esimerkiksi aurausvallien korkeudesta tai liikennemerkeistä ja niiden kunnosta. Yhtiön tähtäimessä on tarjota toimenpidesuosituksia liukkauden torjuntaan tai aurausten aloittamiseen.