Posti ryhtyy ensimmäisten joukossa maailmassa kehittämään digitaalista seurantaa kirjeille ja muille osoitteellisille lähetyksille.
Postin kautta kulkevien pakettien ja muiden kirjattujen lähetysten seuraaminen on ollut jo useita vuosia mahdollista Postin verkkosivuilla ja mobiilisovelluksella. Sen sijaan tavalliset kirjeet, lehdet ja mainokset kuljetetaan ja jaetaan edelleen ilman lähetystä yksilöivää seurantaa.
Nyt Posti tuo 2D-tunnisteen myös osoitteellisille kirjeille ja muille osoitteellisille printtilähetyksille, kuten aikakauslehdille ja mainoksille. Vastaavan kaltaista digitaalista seurantaa ovat kehittäneet postiyhtiöt Yhdysvalloissa ja Hollannissa.
Kirjeiden digitaalisen seurannan kehittäminen ja investoinnit moderniin lajitteluautomaatioon ovat osa Postin strategiaa pidentää paperisen viestinnän elinkaarta sekä parantaa postipalveluja. Digitalisaation avulla perinteinenkin posti voi pysyä merkityksellisenä tuotteena niin lähettäjälle kuin vastaanottajalle.
Osoitteellisten kirjeiden ja muiden osoitteellisten printtilähetysten seuranta on tarkoitus ottaa ensi vaiheessa Postin sisäiseen käyttöön vuoden 2018 aikana.