Renkaidenvaihtosesonki on etenkin Etelä-Suomessa kuumimmillaan. Keliin sopivien renkaiden vaihtamisen lisäksi tulisi muistaa huolehtia renkaiden jälkikiristyksestä. Renkaiden jälkikiristyksellä tarkoitetaan etenkin alumiinivanteiden, mutta myös peltivanteiden, kiristystä renkaidenvaihdon jälkeen, kun ajoa on kertynyt 100 km. POP Vakuutuksen tekemän asiakaskyselyn mukaan noin joka kolmas jättää kiristyksen tekemättä.
Itse renkaansa vaihtavat huolehtivat useammin myös jälkikiristyksestä
Kysyimme asiakkailtamme muun muassa, milloin he vaihtavat talvirenkaat autoonsa, kuka renkaiden vaihtamisesta huolehtii, ja mikä mahtaa olla renkaiden jälkikiristyksen laita. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 1599 asiakasta.
Noin puolet vastanneista vaihtaa renkaansa itse. Reilu 30 % ostaa renkaidenvaihdon palveluna ja hieman alle 20 % on ulkoistanut tehtävän puolisolleen. Kyselyn mukaan etenkin itse renkaansa vaihtavat (76 %) ja puolisolleen tehtävän ulkoistaneet (70 %) huolehtivat myös pulttien jälkikiristyksestä. Useimmiten jälkikiristys jää väliin renkaidenvaihdon palveluna muualta ostavilta (57 %).
POP Vakuutuksen korvauspalveluiden operatiivinen päällikkö Tommi Lehmusvirta kertoo, mitä renkaiden jälkikiristyksellä tarkoitetaan ja miksi se on tärkeää.
- Aina kun rengas irrotetaan, on syytä tehdä jälkikiritys. Etenkin materiaaliltaan pehmeämpien alumiinivanteiden osalta, vanteen ja pyörän väliin jäävä lika on kaikessa yksinkertaisuudessaan syy, miksi vanne ei aina sujahda täysin paikalleen. Suosittelemme jälkikiritystä niin alumiini- kuin peltivanteille noin 100 km ajon jälkeen.
Renkaiden jälkikiristyksellä huolehditaan osaltaan tieturvallisuudesta. Se on kuitenkin osalle autoilijoita edelleen täysin tuntematon asia ja yllättävän moni jättää sen tekemättä. Kolmasosa (30 %) kyselyymme vastanneista ei ollut joko kuullut koskaan jälkikiristyksestä tai eivät muusta syystä johtuen vain tee sitä.
- Jälkikiristyksestä ei kenties puhuta riittävästi, tai sitten on koettu, että se ei ole välttämätöntä. Saatetaan esimerkiksi ajatella, että en kiristänyt renkaita viime vuonnakaan, eikä pyörä irronnut. Saamme kuitenkin jokaisena renkaidenvaihtosesonkina yhteydenottoja rengasvahinkoja koskien. Suosittelemme, että renkaat vaihdetaan asianmukaisin työvälinein riittävän kovalla alustalla. Auton ohjekirjasta kannattaa varmistaa oikea nostokohta ja pyöräputtien oikeat kiristysmomentit sekä huolehtia rengaspaineiden tarkistuksesta. Renkaat ja vanteet on hyvä puhdistaa myös liasta ja pölystä ennen niiden kiinnittämistä, Lehmusvirta lisää.
Suurin osa POP Vakuutukselle ilmoitetuista renkaan irtoamista koskevissa vahingoista liittyy pyörän ripustukseen, jarrulevyihin ja pyörän napoihin. Myös pyöräkotelon peltivauriot ovat tässä yhteydessä yleisiä. Vain harvoin tapauksiin liittyy ulosajoja tai vahinkoja sivullisille.
Noin 40 % vastaajista vaihtaa talvirenkaat alle ensilumen sataessa
Talvirenkaiden käyttöaika alkoi 1. marraskuuta, mutta nykylain puitteissa niitä edellytetään käytettävän 1.11.–31.3. välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää. Kyselyssämme 60 % ilmoitti, että renkaat vaihtuvat joko hyvissä ajoin jo lokakuun puolella tai ihan viimeistään marraskuun alussa.
Jopa 40 % jättää talvirenkaiden vaihtamisen niin sanotusti viime tinkaan eli vaihtavat ne siinä vaiheessa, kun ensilumi satelee taivaalta.
-Tässä on riskinsä, sillä vähintään yksi matka joudutaan ajamaan huonoissa olosuhteissa. Myös renkaan vaihtoaikaa on haastavaa saada kelistä johtuvan ruuhkapiikin aikaan, joten mahdollisuus myös useampaan kesärenkaista johtuvaan riskimatkaan on olemassa, jos vaihto suoritetaan viime tipassa.
Vastaajista 85 % luottaa talvikaudella nastarenkaisiin kitkojen sijaan.
Lähde
POP Vakuutuksen asiakaskysely. Vastauksia 1599 kpl.