
Vahvistaakseen Euroopan talouden kilpailukykyä EU:n valtion- ja hallitusten päämiehet haluavat enemmän joustavuutta ilmastotavoitteiden saavuttamisessa ja ilmastolakeissa.
He vaativat Brysselissä hyväksytyssä huippukokouslausunnossa niin sanotun polttomoottoreiden kiellon tarkistamista: EU-komission tulisi nopeasti laatia ehdotus asiasta.
Ilmastonsuojelussa olevan joustavuuden lisäksi tulisi myös toteuttaa kattava byrokratian ja lakien vähentäminen.
Lopullisessa lausunnossa autoteollisuudelle annetaan erityinen merkitys. Sen on pysyttävä kestäväksi ja kilpailukykyiseksi globaalilla markkinalla ja haastavassa geopoliittisessa ympäristössä. Ilmastonsuojelun on oltava ‘pragmatista ja joustavaa.’
Kaiken kaikkiaan EU:n huippujohtajat haluavat edetä ilmastonsuojelussa ‘pragmatistisesti ja joustavasti’, twiittasi EU:n neuvoston puheenjohtaja António Costa. On varmistettava, että Euroopan ilmastohaasteet ja talouden kilpailukyky kulkevat käsi kädessä.
Saksalaisten osavaltioiden hallitusten päämiehet ovat puolestaan vaatineet uusien polttomoottoreiden kieltämisen lieventämistä vuoden 2035 jälkeen. ‘Pykälätön kielto polttomoottoriteknologialle vuodesta 2035 alkaen, ottaen huomioon sen todellinen toteutettavuus, ei vain vaarantaisi teollisia keskeisiä osaamisia ja Saksan autoalan kilpailukykyä, vaan myös sähkökäyttöisten ajoneuvojen sosiaalista hyväksyntää kokonaisuudessaan’, todetaan Ministeripresidenttien konferenssin päätösasiakirjassa Mainzissa."
‘Tulevaisuus on sähköinen, eikä siinä ole sijaa epäröinnille’, sanoi Rheinland-Pfalzin osavaltion pääministeri Alexander Schweitzer. SPD-poliitikko on ministeripresidenttien konferenssin puheenjohtaja. Saksassa ja koko Euroopassa teollisuuden suojelemiseksi tarvitaan kuitenkin siirtymävaihe 2035 jälkeen tavoitellessa ilmastoneutraaliutta.
‘Olen hyvin helpottunut, ettemme ole joutuneet ajamaan itseämme seinään niin, ettei mitään enää voida tehdä, vaan että nyt on totuuden ja ymmärryksen hetki’, korosti Saksan osavaltion pääministeri Michael Kretschmer (CDU). On mahdotonta, että kaikki olisi täysin sähköistä vuoteen 2035 mennessä.
(kfz-betrieb)



