"Mönkijää saa 15-vuotias ajaa tieliikenteessä suoritettuaan traktorikortin, ja traktorikorttiin riittää teoriakokeen hyväksytty suorittaminen. Periaatteessa siis näillä kuljettajille voi olla nolla tuntia ajokokemusta. Ei ihme, että näihin ajoneuvoihin liittyy runsaasti ongelmallisia tilanteita niin maanteillä kuin parkkipaikoilla. Kannustan myös vanhempia kantamaan vastuunsa asiassa”, ParkkiPaten toimitusjohtaja Christian Metsäranta sanoo.
ParkkiPaten uusien tilastojen mukaan nuorison suosimien mopoautojen ja koppimönkijöiden pysäköintivirheet ovat selvästi kasvussa. Erityisesti Polaris-mönkijöiden osuus virheistä on vuodessa yli tuplaantunut 15 prosentista lähes 40 prosenttiin kaikista mönkijöiden saamista valvontamaksuista.
Sähköautoilijoidenkin pysäköintivirheet lisääntyvät. Polestar-kuskit keräsivät vuodessa lähes kaksinkertaisen määrän virheitä (0,29 %), ja myös Tesla- sekä BYD-kuljettajien tilastot nousivat.
Premium-merkkien BMW, Mercedes ja Audi keräävät edelleen eniten pysäköintivirheitä suhteessa autojen määrään, kun taas Skoda erottuu edukseen. Skoda on viidenneksi yleisin merkki Suomen teillä, mutta kerää vasta seitsemänneksi eniten valvontamaksuja. BMW-kuljettaja saa keskimäärin 1,5 kertaa enemmän valvontamaksuja kuin Skoda-kuski.
Eniten virheitä keräävät kuitenkin määrän perusteella Volkswagen- ja Toyota-autoilijat, jotka vastaavat yhdessä lähes neljäsosasta kaikista pysäköintivirheistä. Yleisimmät rikkeet kaikilla automerkeillä liittyvät pysäköintikiekon käyttämättä jättämiseen, luvattomaan pysäköintiin sekä sallitun ajan ylitykseen.