MAN - Vaihtoautot

Helsinki-Vantaan lentoaseman neljänkymmenen teholatauspaikan latausalue on avattu. Plugitin ja lentoasemayhtiö Finavian yhteistyönä toteuttama latauskenttä on tarkoitettu sähköisen taksiliikenteen käyttöön.

Latauskentän kokonaisteho on huomattava, noin neljä megawattia, jonka ansiosta lataaja saa vähintään 90 kW:n lataustehon, vaikka kaikki latauspisteet olisivat käytössä yhtä aikaa.

Avajaispäivänä eli maanantaina 15.1.2024 kello 17 mennessä alueella ehti ladata jo 28 taksia. Tuona aikana autoihin ladattiin toimintamatkaa yhteensä 870 kWh.

Taksit tarvitsevat oman latausalueen

Sähköisellä ajokalustolla operoivat taksiyritykset ovat jo pitkään toivoneet ammattiliikenteen käyttöön pyhitettyä latausaluetta, jossa teho ei lopu kesken. Alueelle toteutettava kokonaisuus on Plugitin investointi ja yhtiö vastaa myös kokonaisuuden jatkuvasta operoinnista. Kokonaisuus on toteutettu Plugit HUBE -suurteholatauslaitteistolla.

”Helsinki-Vantaan lentoasemalla vierailee satoja sähkötakseja vuorokaudessa ja määrä on kasvussa. Olemme iloisia siitä, että yhteistyössä Plugitin kanssa pystymme tarjoamaan lentoasemalla toimiville takseille oman latausalueen keskeisellä sijainnilla. Uskomme, että uusi latausasema otetaan hyvin vastaan”, kertoo Helsinki-Vantaan pysäköinti- ja maaliikennepalveluista vastaava johtaja Jukka Isomäki Finavialta.

 

Lataaminen onnistuu rekisteröitymällä Plugit APP –lataussovellukseen ja sovelluksen kautta voi myös tilata itselleen lataustunnisteen eli tägin.

”Taksiliikenteen autokannan sähköistyminen yhdistettynä lentoaseman taksiliikenteen merkittäviin matkustajavolyymeihin edellyttää lähialueella sijaitsevaa tehokasta latausinfraa. Plugitin ratkaisu soveltuu sekä tehonsa, sijaintinsa että latauspaikkojensa määrän perusteella erinomaisesti lentoaseman ammattiliikenteen palvelemiseen”, sanoo lentoaseman taksilogistiikasta vastaavan Taxi Point Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Martelius.

Järjestelmän tehosuunnittelu mahdollistaa myöhemmin alueen laajentamisen jopa sadalle yhtä aikaa lataavalle taksiautolle.

”Voimme kentän koon ja kokonaistehon dynaamisen jakautumisen ansiosta taata, että tehoa riittää kaikille. Ajot voi huoletta suunnitella sen mukaan, että latauslaitteelle ei tarvitse jonottaa ja siellä ei tarvitse hitaan lataustehon takia turhaan odotella. Otamme myöhemmin käyttöön varausjärjestelmän ja laajennamme latauskenttää tarpeen mukaan. Huomioimme lisäksi tulevaisuudessa sähköiset matkaliikennebussit”, Tuomas Mäkelä vakuuttaa.