Pohjanmaan poliisilaitoksen, Verohallinnon ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin alkukesän yhteisessä taksiliikenteen valvontaiskussa tarkastettiin yhteensä 55 taksia. Näissä 18 oli huomautettavaa ja liikennevirhemaksuja määrättiin yhteensä 17 kpl.
Eniten puutteita todettiin taksin tietojen esittämisessä. Taksinkuljettajan nimen esillä pitäminen oli laiminlyöty yhteensä viidessä tapauksessa. Luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä kahdessa taksissa. Liikennelupa tai selvitys ilmoituksenvaraisesta taksiliikenteen harjoittamisesta puuttui kahdesta taksista. Lisäksi yhden taksin hintamerkinnöistä löytyi puutteita.
Taksiliikenteen toimijoita ja liikenteen harjoittamista valvovat poliisi, Liikenne- ja viestintävirasto, Verohallinto sekä aluehallintovirastot. Yhteisvalvonta on tehokas tapa valvoa taksiliikennettä. Yhdellä pysäytyksellä jokainen mukana oleva viranomainen tarkastaa samanaikaisesti omaan toimivaltaansa kuuluvia asioita.
− Poliisin ja ennen kaikkea liikenneturvallisuuden näkökulmasta asiat olivat pääosin kunnossa, kertoo ylikonstaapeli Mika Palmunen Pohjanmaan poliisilaitoksen liikennepoliisisektorilta.
Vuosi sitten suoritettuun valvontaiskuun verrattuna myös taksien tietojen esittäminen oli kehittynyt parempaan suuntaan.
Yhteistoiminta eri viranomaisten kanssa toimi hyvin valvonnalla.
Pienetkin puutteet voivat aiheuttaa, että yritystä valvotaan tarkemmin.
– Toistuvasta valvonnasta huolimatta esiin nousevat yhä aiemmissakin valvonnoissa yleiseksi todetut puutteet tietojen esittämisessä. Kyseiset puutteet eivät varsinaisesti vaaranna liikenneturvallisuutta, mutta ne vaikuttavat matkustajan ja kuluttajan oikeuksien toteutumiseen, kertoo Traficomin johtava asiantuntija Pasi Hautalahti.
– Taksiliikenneluvan haltijan on vastattava ja huolehdittava mm. siitä, että taksiliikenteessä matkustajan nähtävillä on asianmukaiset hintatiedot, luvanhaltijan nimi- ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi. Näiden sinänsä pienien puutteiden ilmeneminen taksiliikennettä koskevien velvollisuuksien noudattamisessa voi johtaa yrityksen riskiperusteiseen lisävalvontaan, toteaa Hautalahti.
Verohallinto nostaa edelleen valvontatapahtumissa tehtyjen havaintojen perusteella sekä taksialan yrityksiä että kuljettajia tarkempaan selvittelyyn.
Verohallinto on valvonut taksialaa viime vuosina tiivisti, eikä harmaan talouden toiminnan ole valitettavasti todettu kadonneen alalta. Yhteisvalvontoja pidetään tehokkaina ja vaikuttavina. Niiden avulla, tehokkaan riskienhallinnan lisäksi, on jatkuvasti nostettu ja nostetaan sekä taksialan yrityksiä että kuljettajia tarkempaan selvittelyyn. Niin tässäkin valvontatapahtumassa.
– Harmaan talouden torjunnassa pyrimme luonnollisesti löytämään verovelvoitteitaan välttelevät, tapahtuu välttely sitten tarkoituksellisesti tai muusta syystä, sanoo apulaisjohtaja Tarja Valsi Verohallinnosta.
Alalle on tullut paljon pieniä toimijoita, ja sen myötä myös osaamattomuutta velvoitteista ja niiden hoitamisesta. Haastavimpia valvontakohteita taksialalla ovat toisaalta olleet vuokraus- ja alihankintajärjestelyt, joissa työnantajavastuuta hukutetaan ketjua alaspäin mentäessä. Puuttuva myynti ja pimeä työ ovat alan yleisimmät harmaan talouden ilmenemismuodot.
– Tavoite on turvata kilpailuneutraliteetti puuttumalla petolliseen toimintaan alalla. Verovelvoitteiden laiminlyönti käy usein käsi kädessä muiden laiminlyöntien kanssa. Väärintoimijoilla on kuitenkin hyvä todennäköisyys jäädä kiinni, sanoo Valsi.
(AutoToday)