Ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu pituus kasvoi 25,25 metristä 34,5 metriin vuonna 2019. Noin kahden ja puolen vuoden kuluttua muutoksesta pääteillä noin 7 % kuorma-autoliikenteestä oli vähintään 27 metriä pitkiä ajoneuvoyhdistelmiä. Vähintään 30 metriä pitkiä oli 2 % kaikesta kuorma-autoliikenteestä.
Pitkä yhdistelmä ajaa vastaan todennäköisimmin Nelostiellä
Kappalemääräisesti eniten vähintään 30 metriä pitkiä yhdistelmiä havaittiin valtatie4 eteläosissa. Esimerkiksi Joutsassa ja Laukaassa, kummassakin paikassa noin 110 kappaletta vuorokaudessa. Vähintään 30 metriä pitkien yhdistelmien suhteellinen osuus oli suurin hieman pohjoisempana valtatiellä 4 Kärsämäellä, jossa niitä oli 13 % kaikesta kuorma-autoliikenteestä.
Yhdistelmä pitenee - nopeus laskee
Nopeusrajoituksella 100 km/h perävaunuttomien kuorma-autojen keskinopeus oli noin 86 km/h, puoliperävaunuyhdistelmien 84 km/h ja muiden raskaiden yhdistelmien noin 83 km/h. Keskinopeudessa ei ollut juurikaan eroa 24-26 m pitkien ja yli 30 m pitkien yhdistelmien välillä. Pisimmillä ajoneuvoyhdistelmillä oli hieman vähemmän suuria ylinopeuksia ajoneuvoluokan 80 km/h nopeusrajoitukseen nähden - 87 km/h tai suuremmalla nopeudella ajoi moottoriteillä 18 % vähintään 30 metrin pitkistä yhdistelmistä ja 22-24 % niistä yhdistelmistä, joilla oli pituutta 19-29 metriä.
Suurimmat erot eri pituisten yhdistelmien käyttämissä nopeuksissa oli moottoriteillä.
Tyypillisesti 16,5 m pitkistä puoliperävaunuyhdistelmistä
- 25 % ajoi suurinta sallittua 80 km/h nopeutta
- 31 % noin 5 km/h ylinopeutta
- 29 % rajoitinta vasten 89 km/h
- 11 % ajoi yli 10 km/h ylinopeutta.
Perinteisillä 25,25 m pitkillä täysperävaunuyhdistelmillä
- 36% ajoi tasan 80 km/h nopeutta
- 20 % ajoi rajoitinta vasten 89 km/h.
Pisimmillä yli 30-metrisillä yhdistelmillä 16 % ajoi rajoitinta vasten noin 9 km/h ylinopeutta.
80 km/h rajoitusalueella maantiellä ajettiin huomattavasti vähemmän ylinopeuksia. Rajoitinta vasten ajamista oli kaikilla pituusluokilla alle puolet moottoritieajoon verrattuna. Tulokset vastaavat hyvin yleisiä havaintoja liikenteestä. "On positiivista havaita, että uudet pitkät yhdistelmät noudattavat nopeusrajoituksia huomattavasti muita paremmin, mutta parannettavaa on myös niillä", toteaa johtava asiantuntija Otto Lahti.
Tiedot perustuvat Fintrafficin automaattisiin mittauspisteisiin.