Cargo Integrity Group -yhteistyöelin nostaa esiin huolensa tiettyjen rahtien aiheuttamista tulipaloriskeistä, jotka voivat tietyissä olosuhteissa johtaa vakaviin onnettomuuksiin ja henkilövahinkoihin. Pienikin virhe tai valvonnan pettäminen voi käynnistää tapahtumaketjun, joka eskaloituu suuronnettomuudeksi.
Jo aiemmin ryhmä on listannut ns. huolestuttavat rahtityypit. Nyt huomio kohdistuu erityisesti rahtiin, jolla on taipumus reagoida syttyvästi tai lisätä palovaaraa – niin sanottuihin reaktiivisiin riskeihin. Monet näistä kuuluvat jo vaarallisten aineiden kuljetussääntelyn (esim. IMDG-koodi) piiriin, mutta onnettomuuksia tapahtuu yhä liian usein. Usein onnettomuudet ovat vältetty vain tuurilla tai yksittäisillä onnistuneilla toimenpiteillä.
Ryhmä korostaa, että vahinkojen ehkäisy edellyttää tiukkaa sääntelyn noudattamista ja hyviä käytäntöjä, kuten CTU-koodin mukaisia toimintatapoja.
Erityisen vaarallisia rahtityyppejä ovat mm.:
- Kalsiumhypokloriitti – Tehokas hapetin, jota käytetään esim. uimavesien ja pintojen desinfiointiin. Se voi hajota nopeasti kuumassa tai saastuttavien aineiden vaikutuksesta, mikä kasvattaa syttymisriskiä.
- Puuhiili – Käytetään esim. grilleissä ja shishapiipuissa. Syttyvyyttä on usein parannettu kemikaalein. IMO on laatinut uudet kuljetusmääräykset, jotka tulevat voimaan vuoden 2026 alussa ja vaativat puuhiilen aina ilmoitettavan vaarallisena aineena.
- Puuvilla, villa, kalajauho, krilli ja siemenkakku – Näillä on taipumus itsesyttyvyyteen ja ne vaativat huolellista käsittelyä ja kuljetusta turvallisuuden takaamiseksi.
- Litiumioniakut – Yhä useammin tunnettu paloriski. Vaikka suurin osa onnettomuuksista liittyy uusiin akkuihin, ongelmat tulevat kasvamaan käytettyjen ja vaurioituneiden akkujen kierrätyksen myötä. Akkupalojen lisäksi vaarana ovat myrkylliset kaasut ja räjähtävät höyrypilvet.
Yhteenveto:
Cargo Integrity Group peräänkuuluttaa jatkuvaa tutkimusta ja valppautta erityisesti litiumakkujen osalta. Se muistuttaa, että yksittäiset virheet tai laiminlyönnit voivat riittää vakavaan onnettomuuteen – ja vain tiukka sääntelyn noudattaminen ja ennakoiva turvallisuustyö voivat ehkäistä katastrofeja.