MAN - Vaihtoautot

Pikakuljetuksiin erikoistunut turkulainen Peipponen Express on panostanut vahvasti päästöttömään ajokalustoon. Peipponen Expressillä on käytössään jo kolme erikokoista täyssähköistä Maxus-pakettiautoa, joilla he toimittavat Turun kaupunkialueen lähetyksiä.

Toimitusjohtaja Karoliina Ojalan mukaan he ovat onnistuneet kääntämään esimerkillään monien ajatuksia sähköisten tavara-autojen potentiaalista työkäytössä.

Karoliina Ojala on 38-vuotias turkulainen yrittäjä jo kolmannessa polvessa. Logistiikka-alalle Karoliina päätyi, kun hän lähti isänsä yritykseen ensin ”auttelemaan” ja siirtyi vuosi sitten sukupolven vaihdoksen myötä itse yrittäjäksi.

Peipponen Express tuottaa pika- ja kuriirikuljetuksia Turun ja Länsi-Suomen alueella. Varaosalogistiikka on yksi yrityksen tärkeimmistä palveluista, jolla varmistetaan varaosien saatavuus jo seuraavaksi aamuksi asiakkaalle. Peipponen Expressin autot ovatkin käytännössä liikkeellä 24/7. Lisäksi pikayhteys Turun ja Helsingin välillä kolmesti päivässä mahdollistaa asiakkaille saman päivän toimitukset pääkaupunkiseudulle.

Peipponen Expressillä työskentelee 20 kuljettajaa sekä ajojärjestelijä ja ajokalusto koostuu kymmenestä pakettiautosta, kuudesta erilliskorisesta pakettiautosta ja viidestä kuorma-autosta. Pakettiautoista kolme on sähköisiä (1 kpl Maxus e-Deliver 3 ja 2 kpl Maxus e-Deliver 9). Lisäksi Peipponen Expressillä on tällä hetkellä harkinnassa laajentaa sähköistä ajokalustoaan erilliskorilla varustetulla e-Deliver 9 -alustalla.

”Laajan mallikartoituksen ja testauksen jälkeen Maxus osoittautui parhaaksi vaihtoehdoksi. Käyttökokemukset muista Pohjoismaista ja esimerkiksi Norjan Postilta vahvistivat myös päätymistämme Maxukseen”, Peipponen Expressin toimitusjohtaja Karoliina Ojala sanoo.

Peipponen Express hyödyntää sähköisiä Maxus-pakettiautojaan erityisesti Turun kaupunkialueella, jossa sähköpakettiautojen ominaisuudet pääsevät täyteen oikeuteensa. ”Nyt meidän vanhimmat sähköpakettiautot autot olleet käytössä jo 1,5 vuotta ja käyttökokemus on ollut erinomainen, myös talvella. Olemme onnistuneet herättämään paljon keskustelua ja ihmiset ovat edelleen todella kiinnostuneita siitä, miten autot toimivat työkäytössä. Pakko sanoa, että olemme onnistuneet kääntämään monien ajatuksia sähköisten tavara-autojen suorituskyvyn osalta työkäytössä”, Ojala toteaa.

Peipponen Express ja Maxus ovat mukana myös Turun kaupungin ilmastojoukkueessa. Ilmastojoukkue tapaa säännöllisesti, verkostoituu ja kehittää jatkuvasti uusia tapoja vaikuttaa Turun kaupungin ilmanlaadun parantamiseksi.

”Henkilöautojen osalta markkinat ovat jo ottaneet sähköistymisen ja sähköautot omakseen. Tavara-autojen osalta muutos on vasta alussa, mutta näkyy selvästi jo viimeaikaisissa myyntiluvuissa. Maxuksen jatkuvasti laajentuva sähköinen tavara-automallisto pakettiautoineen ja rakennettavine alustoineen tuo yhä useammalle yritykselle mahdollisuuden siirtyä päästöttömään ajokalustoon. Lähiaikoina Maxukselle on tulossa tarjolle myös sähköinen 7,5 tonnin kevytkuorma-auto”, Maxus Suomen myyntijohtaja Heidi Nieminen sanoo.

Suomessa on myyty tänä vuonna lokakuun loppuun mennessä 490 sähköpakettiautoa, joka vastaa 5,3 prosenttia pakettiautojen kokonaismarkkinasta. Maxuksen markkinaosuus sähköisissä pakettiautoissa on tällä hetkellä 10,4 %.