MAN - Uudet autot

Euroopan parlamentti on äänestänyt nollapäästöisten raskaiden ajoneuvojen tiemaksuvapautuksen jatkamisesta vuoteen 2031 asti. Vapautus olisi voimassa Eurovignette-direktiivin mukaisesti ja toisi kuljetusyrityksille varmuutta investointeihin, sillä nollapäästöiset ajoneuvot ovat yhä selvästi dieselmalleja kalliimpia.

Kansainvälinen maantieliikenteen kattojärjestö IRU pitää päätöstä tärkeänä askeleena kohti vähäpäästöistä liikennettä, mutta varoittaa sen olevan riittämätön. – Parlamentti antoi hyvän viestin: nollapäästöisten ajoneuvojen käyttöä voidaan kannustaa. Silti EU-tason yhdenmukaisuus puuttuu, koska jäsenvaltiot voivat jättäytyä vapautuksen ulkopuolelle, totesi IRU:n EU-johtaja Raluca Marian.

IRU vaatii laajempia toimia, kuten CO₂-tiemaksutulojen kohdentamista suoraan maantieliikenteen päästövähennyksiin, kaksoisverotuksen estämistä sekä CO₂-neutraalien polttoaineiden sisällyttämistä alennusten piiriin. Lisäksi järjestö esittää, että päästöluokat tunnustettaisiin vastavuoroisesti koko EU:ssa.

IRU kehottaa EU:n neuvostoa hyväksymään jatkon vielä vuoden 2025 loppuun mennessä, jotta tiemaksuvapaus jatkuisi katkeamatta ja laajemmat vihreät toimet saataisiin liikkeelle.

Lähde: IRU lehdistötiedote, Bianca Micle.

 

Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!