Uusi salaperäinen Sisu GPT on yllättäen nähty Rovajärven ampuma-alueen maastossa helmikuun loppuviikoilla. Ilmeisesti se on Mersun, Ivecon ja Fordin tapaan hakenut talvitesteissä rakenteita äärimmilleen rasittavia paukkupakkasia.
Panssari-Sisu GPT on yllättävän matala, silminnäkijöiden mukaan alle kolme metriä. Arviolta 6-7 metrin pituus vahvistaisi käsitystä 2+8 hengen taisteluyksikön nopeasta neliveto-maastoautosta. Nopeasta. Rovaniemi-Kemijärvi tieltä kerrotaan Sisu GTP:n "heittämällä" ohittaneen "reilua kahdeksaaviittä" ajaneen henkilöauton.
Miina- ja ballistisella suojauksella varustetun Sisu GTP:n voidaan hyvällä syyllä otaksua säästävän painoa yhteistyökumppani Daimlerin OM 470 rivi-kuutosmoottorilla (326 - 456 hv) ja 5-vaihteisella automaattivaihteistolla. 20 tuuman korkeat pyörät, jyrkkänousuinen keula ja korkean maavaran jättävä perä puhuvat kovan luokan maasto-ominaisuuksista.
Sisun Polar kuorma-automalliston monikäyttösovellusten perusteella on Karjaan kokoonpanohallin lattiatasolta kuultujen tietojen mukaan samaa sovellettu myös uuteen panssari-Sisuun. Miehistönkuljetusmodulin nopea vaihtaminen avolavamuunnokseen tuntuisi luontevalta vaihtoehdolta.
Sisun Karjaan tehtaalla suut on pantu suppuun. Latvian armeijan suurhankintaa edeltävään kuuden maailman kovimman luokan neliveto-sotilasmaasturien vertailutestiin on aikaa enää reilu kuukausi. Vastassa ovat Israelin, Turkin, Etelä-Afrikan ja USA:n kahden kovimman sotilasajoneuvojen valmistajien erikoisräätälöidyt huipputuotteet. Silloin viimeistään paljastuvat myös Karjaan salaperäisen Sisu GTP:n eväät.