Gatunin sulku Panaman kanavassa, joka yhdistää Atlantin valtameren Tyyneen valtamereen. Helmikuusta alkaen Panaman kanavaviranomainen vähentää päivittäisten laivojen kauttakulkujen määrää vain 18:aan, mikä puolittaa normaalin kapasiteetin. (Getty Images/iStockphoto)
Helmikuusta alkaen päivittäisten ylitysten määrää Panaman kanavalla vähennetään edelleen 24:stä 18:aan, mikä puolittaa ylitysten määrän normaaliin kapasiteettiin verrattuna. Pullonkaula yhdessä maailman merenkulun tärkeimmistä vesiväylistä on nyt muuttamassa maailmanlaajuisia kauppareittejä useilla segmenteillä.
Analyysitalo Clarksons Researchin toimitusjohtaja, Steve Gordonin ennustaa, että maailmanlaajuisen laivaliikenteen massiiviset häiriöt jatkuvat vielä pitkään.
Panaman sadekausi, joka voi nostaa kanavan vedenkorkeutta, kestää toukokuusta joulukuuhun ja eniten sataa loka- ja marraskuussa. Ja Steve Gordonin mukaan tämä tarkoittaa, että Panaman kanavaviranomaisen rajoituksia "saatetaan helpottaa merkittävästi vasta vuoden 2024 toisella puoliskolla tai myöhemmin".
Nestekaasualukset kärsivät eniten, sillä Yhdysvaltojen ja Aasian välisiä on jouduttu uudelleenreitittämään ympäri Etelä-Amerikan ja Afrikan, Steve Gordon kertoi Tradewindsille.
Kahden mantereen ympäri seilaaminen pidentää merkittävästi matkan pituutta. Säiliöalusten rahtihinnat reiteillä, jotka yhdistävät Yhdysvaltain lahden Etelä-Amerikan länsirannikolle, ovat nousseet 60 prosenttia keskimääräistä korkeammalla lokakuusta marraskuun loppuun Clarksons Researchin mukaan.
Analyysitalo ennustaa koronnousun jatkuvan pitkälle vuoteen 2024 asti.
- Se vaikuttaa myös näihin pidempiin matkoihin liittyviin kokonaistoimituskustannuksiin, mikä saattaa vaikuttaa arbitraasiin, Steve Gordon kertoo Tradewindsille.
Konttiliikenteessä tilanne vaikuttaa eniten Tyynenmeren reitteihin. Konttialukset ovat kuitenkin etusijalla kanavaliikenteessä, minkä vuoksi pullonkaulat ovat vähemmän tärkeitä alalle.
Irtolasti-, tuote- ja kemikaalisäiliöalukset vaikuttavat lievemmin toimialojen vaihtelevampien kauppareittien vuoksi, Clarksons arvioi.
- Tietyn markkinaedun potentiaalia on kuitenkin edelleen olemassa, sillä osa laivoista purjehtii pidempiä matkoja. Tämä koskee muun muassa kemikaalien viennin kuljetuksia Aasiaan, sanoo Steve Gordon.