Vuodesta 1940 alkaen pakettiautot eroteltiin rekisteröitäessä omaksi ryhmäkseen henkilö- ja kuorma-autoista. Koska pakettiautot katsottiin henkilöautoja suuremman kuljetuskapasiteettinsa vuoksi valtion talouden ja turvallisuuden kannalta hyödyllisiksi autoiksi, niitä verotettiin huomattavasti kevyemmin kuin henkilöautoja. Kekseliäät suomalaiset tarttuivat hanakasti tilaisuuteen muuttaa henkilöauto pakettiautoksi. Konstit olivat eri vuosikymmeninä erilaiset: milloin ikkunoita levytettiin umpeen, milloin poistettiin takapenkkejä, milloin lisättiin kuutiotilavuutta kiinteillä suksiboksivirityksillä.
Poliisi postaa pakussa
Poliisi on kautta aikojen ollut pakettiautojen suurkuluttaja. Pakettiraketit-näyttelyssä yleisölle esitellään Uudellamaalla poliisin käytössä ollut Ford Transit, jota on käytetty huomaamattomasti tehtävään henkilötarkkailuun. Jänniä tuttavuuksia ovat myös aikanaan Pelle Hermannista tutuksi tullut Renault Goelette -mustamaija, joka on ollut alun perin ollut poliisin käytössä 60-luvulla Tampereella, sekä Telehallinnon Transit, jolla on jäljitetty muun muassa piraattiradioita.
Kurkistus kuljettajan arkipäivään
Historian lisäksi Pakettiraketit-näyttelyssä pääsee kurkistamaan jakeluliikenteen nykytilanteeseen. Mobilia on dokumentoinut kuluneen talven aikana Hämeen TavaraTaxin arkista aherrusta. Dokumentoinnista koostettu aineisto havainnollistaa, mitä kaikkea pikakuljettajan työpäivään kuuluu. Näyttelyssä pääsee itsekin kokeilemaan, miten auton pakkaaminen sujuu ja montako laatikkoa saa autoon mahtumaan.
Pakettiraketit – näyttely pakettiautoista ja jakeluliikenteen historiasta 18.3.–18.12.2016 Mobiliassa Kangasalla.
Mobilia avoinna päivittäin klo 10–16, suljettu pääsiäisenä 25.–28.3.2016.