Toukokuussa 2025 rekisteröitiin 6851 uutta henkilöautoa, mikä on 12 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden toukokuussa. Tammi-toukokuun aikana uusien henkilöautojen rekisteröintimäärät olivat 8 prosenttia matalammalla kuin edellisvuoden vastaavana ajankohtana.
Pakettiautoja rekisteröitiin 958 kappaletta toukokuussa 2025. Määrä on 7,8 prosenttia edellisen vuoden toukokuuta suurempi. Tammi-toukokuun aikana pakettiautojen ensirekisteröintimäärä kasvoi 8,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Alkuvuonna ensirekisteröidyistä pakettiautoista lähes viidennes oli ladattavia autoja. Täyssähköisten pakettiautojen osuus ensirekisteröinneistä oli tammi-toukokuussa 16,8 prosenttia ja ladattavien hybridien 2,7 prosenttia. Pakettiautojen kysynnän arvioidaan jatkuvan vilkkaana.
”Pakettiautot ovat hyötyajoneuvoja, joiden täytyy yritysten työvälineenä olla käyttökunnossa. Tästä syystä niitä on nyt syytä uusia, kun viime vuosina uusimistahti on ollut hitaampi. Pakettiautokaupan piristymistä on vauhdittanut myös mallistojen uudistuminen. Tämä on positiivinen asia, nyt yrityksillä on valinnanvaraa ja ominaisuuksiltaan paranneltuja pakettiautoja valittavinaan. Pakettiautomarkkinan piristyminen kertoo myös varovaista signaalia siitä, että Suomen talous on pohjakosketuksen saavuttanut ja taloudessa tapahtuu positiivistakin”, kertoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin tammi-toukokuussa 1261, mikä on 23,8 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana ja linja-autoja ensirekisteröintiin 132 eli 30,5 prosentti vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana.
Autoliikkeistä käytettynä myytyjen henkilöautojen lukumäärä väheni tammi-toukokuussa 1,7 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Käytettyjen pakettiautojen osalta lukumäärä oli tammi-toukokuussa 0,1 prosenttia kasvussa.
Työsuhdeautot nopeuttavat käyttövoimamurrosta - ensirekisteröidyistä työsuhdeautoista jo 75 prosenttia on ladattavia
Suomessa pakettiautoja ensirekisteröidään lähes yksinomaan yrityksille ja organisaatioille. Yritysten autohankinnoilla on kuitenkin iso merkitys myös uusien henkilöautojen kaupassa. Noin puolet henkilöautoista on ensirekisteröity yrityksille.
Työsuhdekäyttöön ensirekisteröidään vuosittain hieman alle 20 000 henkilöautoa, mikä on noin neljännes kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista. Kun kotitalouksien kulutuskysyntä on viime vuosina ollut heikompaa, työsuhdeautojen osuus uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä onkin kasvanut.
”Työsuhdeautoilla on merkittävä rooli myös käyttövoimamurroksessa. Tänä vuonna työsuhdekäyttöön ensirekisteröidyistä henkilöautoista 75 prosenttia on ladattavia, kun kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista vastaava osuus on 56 prosenttia. Tänä vuonna ensirekisteröidyistä työsuhdeautoista täyssähköisiä on jo 50 prosenttia, kun niiden osuus viime vuonna oli 45 prosenttia ja vuonna 2023 osuus oli 40 prosenttia. Kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista täyssähköisiä oli alkuvuonna 34 prosenttia”, kertoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Työsuhdeautojen kautta myös käytettyjen autojen markkinaan tulee runsaasti ladattavia autoja. Palautuessaan vaihtoautokauppaan työsuhdeautot lisäävät ladattavien autojen tarjontaa markkinalla ja sitä kautta kotitalouksien mahdollisuutta hankkia vähäpäästöinen ladattava auto.