MAN - Vaihtoautot

Akkukäyttöisten sähköajoneuvojen lisääntyessä eurooppalaisten OEM-valmistajien, jotka haluavat vähentää riippuvuuttaan nikkelistä ja koboltista akkutuotannossa, on etsittävä vaihtoehtoja. Advanced Propulsion Centerin (APC) uusin ennuste ennustaa, että 25 % kaikesta asennetusta akkukapasiteetista Euroopassa valmistettuihin ajoneuvoihin tulee olemaan litiumrautafosfaattia (LFP) tai sen johdannaisia. Viimeisimmän APC Quarterly Demand Forecastin havainnot korostavat myös lähestyvää litiumpulaa, mikä voi viivästyttää maailmanlaajuisia ponnisteluja valmistaa tarpeeksi akkusähköajoneuvoja (BEV) vastaamaan odotettua kuluttajakysyntää vuonna 2030.

Viimeisimmät APC:n ennusteet osoittavat, että globaali litiumvaje vuonna 2030 saattaa johtaa tarkoitetun 40 miljoonan BEV:n valmistuksen vähenemiseen 25 miljoonaan. Huolimatta LFP:n, NMC:n tai muiden maailmanlaajuisesti hyväksyttyjen kemikaalien osuuksista, akkulaatuisella litiumilla on edelleen suuri kysyntä. Julian Hetherington, APC:n autoteollisuuden muutosjohtaja, huomautti: "Litiumteollisuus on edelleen suhteellisen pieni verrattuna muihin teknologian metalleihin, ja ymmärrämme tämän teollisuuden haasteet skaalautuessaan vastaamaan BEV-tuotannon vaatimuksiin tulevina vuosina." "Ison-Britannian hallitus ja teollisuus investoivat oikeutetusti gigatehtaiden rakentamiseen varmistaakseen ajoneuvojen kokoonpanon, mutta myös energisoidakseen Yhdistyneen kuningaskunnan toimituspohjaa arvokkaille komponenteille, kuten katodeille ja anodeille. Ymmärrämme kuitenkin myös vakaan materiaalin toimitusketjun turvaamisen tärkeyden. Siksi APC on tukenut Ison-Britannian toteutettavuustutkimushankkeita, joissa tutkitaan litiumin uuttamista ja jalostusta Automotive Transformation Fundin kautta. APC:n tänään julkistetun näkemysraportin tavoitteena on määritellä autoteollisuuden kohtaamat litiumin toimitushaasteet. Seuraavassa neljännesvuosittaisessa kysyntäennusteessa tarkastellaan litiumin tarjonnan lisäämisen ja kysynnän vähenemisen vaikutuksia.