MAN - Vaihtoautot

Ouca Bikesin sähköavusteinen cargopyörä on suunniteltu ihmisten ja tavaroiden lähikuljettamiseen ekologisesti ja kustannustehokkaasti. Täysin Suomessa suunniteltujen ja valmistettujen pyörien sarjatuotanto käynnistyy vuodenvaihteessa. Joskus pyöräkin täytyy keksiä uudelleen, havaitsi oululainen yrittäjä Tuomas Alapuranen petyttyään markkinoilla olevien sähköavusteisten cargopyörien laatuun ja ominaisuuksiin. 

- Olemme vuokranneet asiakkaillemme sähköavusteisia cargopyöriä vuodesta 2017 alkaen. Vuokrausliiketoimintaamme hankkimamme cargopyörät vikaantuivat helposti ja vaativat paljon huoltamista. Kesällä 2019 päätin, että kehitämme itse maailman kestävimmän cargopyörän, Alapuranen kertoo.

Alapurasen luotsaama Ouca Bikes aloittaa Oulussa suunniteltujen ja Suomessa valmistettujen sähköavusteisten cargopyörien sarjatuotannon vuodenvaihteessa. 

Jo Ouca-pyörän jykevä ulkomuoto osoittaa, että kestävyyteen on todella panostettu. Ensi silmäyksellä voisi jopa luulla, että kyseessä on jokin muu ajoneuvo kuin pyörä. Oucan luokittelu nimenomaan sähköavusteiseksi polkupyöräksi on ollut kuitenkin alusta saakka kehitystyön ytimessä. 

- Pyöräksi luokiteltavalla ajoneuvolla on moottoriajoneuvoihin verrattuna lukuisia etuja, kuten päästöttömyys, terveyshyödyt ja pyörätieverkoston hyödyntäminen kulkemisessa. Myöskään ajokorttia ei pyörällä ajoon tarvita, Alapuranen luettelee.

Muita tuotekehityksen pääteemoja ovat olleet erinomainen käytettävyys, ajon vakaus sekä pyörän modulaarisuus.

Ouca-pyörät on suunniteltu Oulussa ja ne valmistetaan täysin Suomessa rungosta ja kuljetustilasta lähtien. Tästä osoituksena on Avainlippu-merkki. Patentti- ja mallisuojahakemukset ovat parhaillaan käsiteltävinä. 

Euroopassa myytiin viime vuonna noin 200 000 cargopyörää, suurimpana markkinana Saksa. Niin kuljetusyritykset kuin kaupungit ja muut organisaatiot etsivät kustannustehokkaita ja ekologisia vaihtoehtoja lähiliikkumiseen ja -kuljetukseen. Monissa maissa kysyntään vaikuttaa myös se, että cargopyörien hankintaa tuetaan rahallisesti, mikä näkyy innokkuudessa vaihtaa nykyistä kalustoa ympäristöystävällisempään vaihtoehtoon.

- Ennusteiden mukaan Euroopassa myydään 2 miljoonaa cargopyörää vuonna 2030, mikä tarkoittaa lähes 10 miljardin euron vuotuista myyntiä, Sipilä kertoo.