Orlandon kansainvälinen lentoasema (MCO) toimii Liliumin suunnitteleman eVTOL-lentoliikenteen solmukohtana Keski-Floridassa. Eurooppalainen valmistaja kertoi 8. helmikuuta antamassaan ilmoituksessa, että sen kuuden matkustajan Lilium Jetin operaattorit voivat käyttää lentoasemalla olevaa uutta vertiporttia lentokeskuksena osavaltion halki.
Liliumin suunnitelmat MCO:ssa perustuvat vuoden 2020 ilmoitukseen Orlandon kaupungin ja läheisen Lake Nona -yhteisön kanssa, että se aikoo käynnistää Yhdysvaltain palvelut Floridassa. Yhtiö kertoi, että lentoasemakonserni Ferrovial on sen ensisijainen kumppani vertiport-projektissa, mutta lopullisen päätöksen laitoksen rakentamisesta ja operoinnista tekee lentoaseman johtoryhmä.
Yhtiö on ilmaissut tukensa osavaltion lainsäätäjän parhaillaan käsittelevälle lakiehdotukselle, jonka mukaan Orlandosta tehdään virallinen testipaikka kehittyneille lentoliikennepalveluille. Lilium ilmoitti aiemmin suunnittelevansa alueellisia lentoja noin 185 mailin säteellä yhdistämään kaupunkeja, mukaan lukien Miami, Fort Lauderdale, West Palm Beach, Tampa, Sarasota, Napoli ja Fort Myers. Kilpailevat eVTOL-lentokoneiden kehittäjät Archer ja Eve Air Mobility ovat myös ilmoittaneet suunnitelmistaan perustaa palveluja Etelä-Floridaan.
"Vertiportin rakentaminen suurelle lentoasemalle parantaa viime kädessä alueellista liikkuvuutta lisäämällä matkustajien pääsyä ja yhteyksiä samalla, kun useat operaattorit voivat käyttää laitosta ja jakaa kustannukset", sanoi Liliumin kaupallinen johtaja Sebastien Borel. Orlandon alueella vierailee vuosittain noin 80 miljoonaa kävijää.
Saksalainen Lilium pyrkii saavuttamaan EASA- ja FAA-tyyppihyväksynnän vuoden 2025 lopulla. Lilium Jetin mahdollisia yhdysvaltalaisia operaattoreita ovat osaomistuksen tarjoaja NetJets ja helikopteriryhmä Bristow.