Opelin suosittu Grandland X -mallisto laajenee ladattavalla hybridiversiolla. Peräti 300-hevosvoimaisena nelivetoversiona saatava katumaasturi on osa Opel goes electric -strategiaa, jonka mukaisesti kaikista Opel-malleista on saatavana sähköinen versio vuoteen 2024 mennessä.
Opel on julkistanut kaikkien aikojen ensimmäisen ladattavan hybridinsä, osana autonvalmistajan strategiaa tulevien CO2-tavoitteiden saavuttamiseksi. Opel Grandland X Hybrid4:n konepellin (saatavana myös mustana) alla on 1.6-litrainen bensamoottori, jonka lisäksi uutuudessa on kaksi sähkömoottoria. Nämä tuottavat yhdessä jopa 300 hevosvoimaa. Uutuuden yhdistetty WLTP-kulutus on alustavien mittausten mukaan 2,2 l /100 km ja CO2-päästöt 49 g/km.
Ladattavien hybridien viimeisintä teknologiaa edustavan Grandland X Hybrid4:n voimalinjaan kuuluu:
- WLTP-sertifioitu, Euro 6d-TEMP-normit täyttävä, 1.6-litrainen, nelisylinterinen turbomoottori (147 kW/200 hv), joka on mukautettu toimimaan hybridijärjestelmässä.
- Sähköinen järjestelmä, jossa kaksi 80kW:n (109 hv) sähkömoottoria, nelivetojärjestelmä ja 13,2 kWh:n litiumioniakku. Etummainen sähkömootori on yhdistetty 8-portaiseen automaattivaihteistoon. Toinen sähkömoottori ja tasauspyörästö sijaitsevat taka-akselilla ja tarjoavat nelivedon tarvittaessa.
Polttomoottori on käytössä keskialueen ja korkeimmissa nopeuksissa, kun taas alhaisemmissa nopeuksissa voimanlähteenä käytetään sähkömoottoreita. Opel Grandland X Hybrid4:n toimintamatka puhtaasti sähkökäyttöisenä on WLTP-mittaustavalla 50 kilometriä.
Grandland X Hybrid4:ssä on neljä erilaista ajotilaa – sähköinen, hybridi, neliveto ja Sport. Näin kuljettaja voi sopeuttaa autonsa vallitsevien ajo-olosuhteiden mukaisesti. Esimerkiksi hybridi-tilassa auto valitsee itse taloudellisimman käyttövoiman. Kaupunkiajossa voi ajaa täyssähköisenä. Nelivetotila puolestaan aktivoi taka-akseliston sähkömoottorin maksimaalisen pidon saavuttamiseksi kaikenlaisilla tienpinnoilla.
Latauspistoke on sijoitettu vastakkaiselle puolella polttoainetankkiin nähden. Vakiona tulevalla kaapelilla (3.3 kW/16 A) voi lataukseen käyttää tavallista pistorasiaa, ja lisävarusteena saatavalla kaapelilla voi ladata myös erityisestä kotilatausasemasta. Latausaika vaihtelee latauspisteen mukaan.
”Yhden polkimen taktiikalla”
Grandland X Hybrid4:n jarrutusjärjestelmä ottaa talteen energiaa jarruttaessa tai vauhdin hidastuessa. Perinteisissä jarrujärjestelmissä kitkan aiheuttama mekaaninen energia häviää lämpönä. Kun tämä ylimääräinen kineettinen energia muunnetaan sähköenergiaksi ja käytetään joko saman tien tai varastoidaan akkuun, Grandland X Hybrid4:n toimintamatka täyssähköisenä voi nousta jopa 10 % keskimääräisestä toimintamatkasta.
Kuljettaja voi myös käyttää erityistä ”Regeneration on Demand” -kytkintä maksimaalisen energiantalteenoton varmistamiseksi. Sähkömoottorin vääntömomentti on niin suuri, ettei jarrupoljinta tarvitse käyttää tavallisessa liikenteessä lainkaan auton pysäyttämiseksi kokonaan. Autoa voi siis hallita pelkän kaasupolkimen avulla (Yhden polkimen taktiikka).
Uusi Opel Grandland X Hybrid4 on yksi Opelin uuden sukupolven ensimmäisistä sähkömalleista. Seuraavan 20 kuukauden aikana Opel tuo markkinoille uuden Corsan, uuden Zafira Lifen, Vivaron ja Mokka X:n seuraajan, joista kaikista tulee saataville myös täyssähköversio.