Opelin strategiamuutos: Polttomoottorien alasajo vuonna 2028 on poistunut suunnitelmista. Autonvalmistaja jatkaa "Multi Energy" -strategiaansa, jossa tarjolla on erilaisia käyttövoimaratkaisuja. Taustalla ovat sekä asiakkaiden toiveet että emoyhtiö Stellantiksen heikentynyt tulostilanne.
Stellantiksen tytäryhtiö Opel on perunut kunnianhimoisen sähköistymisstrategiansa. Sen sijaan, että yhtiö olisi siirtynyt Euroopassa tarjoamaan pelkästään täyssähköautoja vuodesta 2028 alkaen, kuten aiemmin ilmoitettiin, polttomoottorimalleja on saatavilla selvästi pidempään.
Yhtiö perustelee strategian muutosta asiakaskysynnällä. Jos asiakkaat sitä toivovat, Opel jatkaa nykyistä "Multi Energy" -strategiaansa. Tämä tarkoittaa, että jokaisesta mallista on tarjolla eri käyttövoimavaihtoehtoja, kuten täyssähkö, lataushybridi, kevythybridi tai polttomoottori. "Tämän ei tarvitse rajoittua vuoteen 2028, jos kysyntä osoittaa muuta", yhtiö kommentoi useiden medioiden tiedusteluihin.
Opelin toimitusjohtaja Florian Huettl oli aiemmin asettanut polttomoottoreista luopumisen vuodelle 2023. Sillä välin monikansallinen emoyhtiö Stellantis on menettänyt merkittävästi kannattavuuttaan, ja suunnitelmat suuren akkutehtaan rakentamisesta Opelin Kaiserslauternin toimipaikkaan on hylätty.
Tästä huolimatta Opel aikoo jatkaa sähköisten käyttövoimien kehittämistä. Saksasta, Ranskasta ja Isosta-Britanniasta on nähtävissä myönteisiä markkinasignaaleja ja poliittisia toimia. Opel korostaa olevansa valmis sähköiseen liikenteeseen ja on ensimmäinen saksalaisvalmistaja, jonka mallisto on kauttaaltaan sähköistetty.