Päätiet on rakennettu pääasiassa enintään 40 tonnin kokonaispainoille. Nyt sallitaan koko maassa 76 tonnin kokonaispainot, mutta jo 35 nk. HCT-yhdistelmää (High Capacity Transport) ajaa pääteillämme erikoisluvalla jopa yli 100 tonnin painoisena. Vielä pahempia teiden murskaajia ovat 60 tonnia painavat yksikköpyörillä kulkevat. Niille ei tarvita edes lupia erikseen.
Liikenneministeriö salli painojen korotukset enempiä selvittämättä. Eikä maksajalta, Suomen veronmaksajilta saat valtionvarainministeriöltä edes kysytty!
Samalla päätieverkostoon liittyvät yksityis- ja pihatiet ovat jopa 79-prosenttisesti ilman toimivaa tierumpua. Pääteiden ojien vedet patoutuvat liittymiin, josta vesi tunkeutuu päätien runkorakenteeseen seurauksena tienpainuma ja vaurio päätiellä. Sitä sitten korjataan vuosi vuoden jälkeen yhä uudestaan valtion (lue: veronmaksajien) rahoilla.
Suomi maksaa kalliisti hölmöläishommasta ja Tieyhdistys huokaa syvään. Sen ehdotukset vain katoavat liikenne- sekä valtiovarainministeriöiden syvään kaivoon. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17, ilmestyy 28.6.