MAN - Vaihtoautot

Sekä ruotsalaiset että norjalaiset mediat raportoivat 23.5, että Scania suunnittelee lopettavansa akkujen ostamisen sähköbusseihinsa ja -kuorma-autoihinsa talousvaikeuksissa olevalta Northvoltilta. Scania aikoo tiettävästi korvata Northvoltin kiinalaisella CATL:llä, joka on maailman suurin akkukennojen valmistaja.

Northvoltin konkurssista huolimatta, joka tapahtui aiemmin tänä keväänä, tuotanto on jatkunut Scanian ollessa ainoa asiakas.

Scania katsoo nyt ilmeisesti, ettei ole enää taloudellisesti tai toimitusvarmuuden kannalta kannattavaa ostaa akkuja Northvoltilta.

Päivän aikana konkurssipesän hoitajat ilmoittivat myös, että Skellefteån tehtaan akkutuotantoa ajetaan alas ja että tavoitteena on lopettaa tuotanto kokonaan viimeistään kesäkuun loppuun mennessä. Näin päättyy tarina, jonka moni uskoi olevan alku ruotsalaiselle akkujen menestystarinalle.

Northvoltiin sijoitettiin alun perin yli 20 miljardia Norjan kruunua. Volkswagen oli yksi suurimmista omistajista 22 prosentin osuudella. Saksalainen autovalmistaja sijoitti yhtiöön 900 miljoonaa euroa (10,3 miljardia NOK) jo vuonna 2019 ja seurasi sitä 500 miljoonalla eurolla (5,7 miljardia NOK) vuonna 2021. Konkurssin hetkellä Volkswagen oli kolmanneksi suurin velkoja noin 355 miljoonan euron (4,0 miljardia NOK) saatavilla lainoilla, Financial Timesin mukaan. Eikä yksikään akku koskaan päätynyt Volkswagenille.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!