Tänä vuonna DB Schenker haluaa pudottaa päästöjään 80% Oslon keskustassa. Ensi vuonna tavoitteena on 100%:n pudotus ei vain Oslossa vaan Norjan kaikissa suuremmissa kaupungeissa.
Jo nyt jaetaan rahtia kahdeksalla uudella MAN E-TGE:llä ja kolmella sähköjakelupyörällä Oslon Kehä 3:n sisäpuolella seitsemän kilometrin säteellä. Näin säästetään 60 000 litraa dieseliä ja voidaan poistaa kolme raskasta jakelukuorma-autoa.
Jaettava rahti kuljetetaan biokaasu-kuormureilla Schenkerin uuteen eco-city hubiin, josta ne kuormataan sähköautoihin ja jakelupyöriin. Hubiin on tulossa pikalatausjärjestelmä, jolla akuista 80% ladataan 45 minuutissa.
Sähköautot ovat tuntuvasti kalliimpia kuin dieselautot, mutta toisaalta ne ovat vähä-äänisiä ja voidaan käyttää iltamyöhään ilman melua.
Sähköpyörät joita Schenker käytti keskustajakeluun ennen kantpivat 150 kg kuormaa. Uudet sähköpyörät kantavat 300 kg ja voivat jakaa tavaraa kävelykatujen liikkeisiin pitkin päivää. Jakelukierros on noin 30 km päivässä ja siihen kuuluu 40-50 pysähdystä.
(Transportnet.se)