Norja, Ruotsi ja Tanska haluavat, että kaikki kotimaanlennot tehdään täyssähkökoneilla vuoteen 2040 mennessä. Norjalaisella startup-yrityksellä, Elfly Groupilla on Norjan valtion tuki kun se Oslossa 14.6. täsmensi tietoja suunnittelun alaisesta Noemi (No Emission) vesikoneestaan.
Noemi vesikone on nyt kasvanut 13-paikkaisesta 19 paikkaiseksi. Rahtikoneena se kantaa neljää tonnin painoista eurolavaa. Toimintamatkaksi kahdella yhteensä megawatin tehoisella sähkömoottorilla ilmoitetaan nyt 200 km ja matkanopeudeksi 250 km/t. Kone on suunniteltu toimimaan Norjan vuonoisilla vesillä pystyen laskeutumaan myös pyörillä kiitoteille.
Noemin ensilento on toteutumassa 2025. Se olisi sertifioitu EASA S23 taso 4:n mukaan kaupallisiin rahtilentoihin 2028 ja matkustajalentoihin 2030.
Noemi kilpailee ruotsalais-amerikkalaisen Heart Aerospacen ES-30 sähkö-hybridikoneen kanssa. ES-30 on yhteistyössä Ahvenanmaan maakuntahallituksen kanssa tulossa Maarianhaminaan Ruotsin ja Suomen väliseen liikenteeseen.
Elfly on kiinnittänyt palvelukseensa eVTOL matkistajadronekehittäjä Liliumilta ja Seastar vesikoneesta tunnetulta Dornierilta.
(FutureFlight)