Sodankyläläisen Nordlift Oy:n tarina alkoi 40 vuotta sitten kevyillä ajoneuvonostimilla. Seuraavassa vaiheessa tuotantoon tuli kuorma-autojen nostin, ja 2004 valmistui ensimmäinen junanostin.
Viennistä tulee 80 prosenttia yrityksen liikevaihdosta. Katsastusnostimet menevät lähinnä kotimarkkinoille, Ruotsiin ja nyttemmin myös Saksaan. Junanostimia menee erityisesti Ruotsiin ja Malesiaan. Turkin markkina on kiinnostava, sillä maassa on tekeillä miljardien investoinnit rataverkkoon.
Junanostimien tekijät ovat eurooppalaisia, Nordliftin kovimmat kilpailijat löytyvät Saksasta ja Italiasta. Rautatieyhtiöissä ollaan konservatiivisia. Hydraulista nostinta voi tarjota, mutta usein sitä ei edes huomioida tarjouskilpailussa, kun ollaan totuttu ostamaan ja käyttämään ruuvinostimia. Sellainen piti siis kehittää. Junanostimissa on myös digiä ja etävalvontaa, vikatilanteiden diagnoosit ja ohjelmistopäivitykset voidaan tehdä etänä.