Euroopassa on otettu ensimmäisenä maailmassa käyttöön renkaiden jääpitomerkintä. Renkaisiin on lisätty myös lumipitomerkintä ja QR-koodi, joka johtaa laajaan tietopankkiin. Uudet merkinnät auttavat kuluttajaa vertailemaan eri vaihtoehtoja sekä valitsemaan turvalliset ja päästöjä pienentävät renkaat. Talvirenkaiden edelläkävijänä Nokian Renkaat on puhunut jo pitkään merkintöjen kehittämisen puolesta.
Rengastarrat uudistuvat koko EU:n alueella. Uudet merkinnät vaaditaan renkaisiin, jotka on valmistettu 1. toukokuuta 2021 jälkeen, joten myynnissä olevissa renkaissa uudenlaiset tarrat yleistyvät vähitellen.
EU:ssa myytäviin all-season- ja kesärenkaisiin sekä nastattomiin talvirenkaisiin tuli ensimmäinen EU-rengastarra vuonna 2012. Merkintävaatimus koski henkilöautojen, katumaastureiden sekä pakettiautojen renkaita, joissa piti kertoa vierintävastuksesta, märkäpidosta ja ohiajomelusta. Nyt merkinnät ovat muuttuneet siten, että vanha asteikko on uusittu, renkaan tiedoissa on ilmoitettava myös lumi- ja jääpidosta ja merkintöihin on lisätty QR-koodi. Vaatimukset eivät koske nastallisia talvirenkaita.
– Lumipitomerkki osoittaa, että rengas täyttää EU:n viralliset vaatimukset lumipidon osalta. Jääpitomerkki puolestaan varmistaa, että rengas aidosti toimii ja on turvallinen pohjoismaisissa talviolosuhteissa. Emme suosittele Keski-Euroopan keleihin suunniteltuja renkaita käytettäväksi olosuhteissa, joihin niitä ei ole tarkoitettu, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Aiempi tarra oli Pohjoismaissa harhaanjohtava
Märkäpito on käytännössä vastakkainen jääpidon kanssa: kun toista kehitetään, toinen yleensä kärsii. Siksi aiemmat rengastarrat eivät kertoneet huippuluokan pohjoismaisten talvirenkaiden todellisista ominaisuuksista, ja sen vuoksi Nokian Renkaat on tehnyt pitkään töitä merkintöjen kehittämiseksi. Nyt työ tuottaa tulosta.
– Mediat uutisoivat aikanaan aktiivisesti siitä, että alkuperäinen tarra on pohjoismaiselle kuluttajalle harhaanjohtava, eikä siihen kannata luottaa. Tämä on jäänyt monen autoilijan mieleen. Nyt tarraa on muokattu, joten myös väärät mielikuvat on saatava korjattua, toteaa Morri.
– Kuluttajat tilaavat yhä enemmän tuotteita verkosta. On merkittävä etu, että he voivat jatkossa tarkistaa, mitä merkintöjä renkaassa on, ja osaavat siten tilata oikeanlaiset eli omiin käyttöolosuhteisiinsa parhaiten soveltuvat renkaat. Rengasliikkeessä autoilija saa apua asiantuntijalta, mutta verkossa ei ole ketään neuvomassa henkilökohtaisesti turvallisten renkaiden valinnassa.
Valtava tietopankki kaikista renkaista
Rengastarraan uutena merkintänä tuleva QR-koodi vie valtavaan tietopankkiin, johon kerätään tiedot kaikista Euroopan markkinoilla olevista renkaista. Tuotteiden tiedot esitetään standardoidussa muodossa, joten renkaita on helppo vertailla.
– Tulevaisuudessa rengasmerkinnät täydentyvät entisestään, sillä ilmoitettaviin ominaisuuksiin lisätään abraasio eli kuluminen sekä ajomatka eli käyttöikä kilometreinä. Päätös on jo tehty, mutta testimenetelmien valmistaminen vie vuosia, sanoo Nokian Renkaiden kansainvälisistä standardeista vastaava johtaja Jarmo Sunnari.
Mitä uusi rengastarra kertoo autoilijalle?
- Vierintävastus kertoo polttoaineenkulutuksesta ja hiilidioksidipäästöistä. Parhaan luokan kesärenkailla voi säästää 0,6 litraa polttoainetta, kun vertailukohtana ovat alimman luokan renkaat.
- Märkäpito kertoo jarrutusmatkan pituudesta. Paras rengas pysähtyy märällä asvaltilla 80 km/h nopeudesta lähes 20 metriä ennen heikoimman luokan rengasta.
- Ohiajomelusta kertova arvo kuvaa äänenvoimakkuutta auton ulkopuolella. Hiljaisemmilla renkailla ajaminen vähentää ympäristön melusaastetta.
- Lumipitomerkintä kertoo, että rengas täyttää viralliset vaatimukset ja toimii luotettavasti lumella.
- Jääpitomerkintä kertoo, että rengas on läpäissyt jääpitotestin ja sopii pohjoismaisiin talviolosuhteisiin. Merkintä on tällä hetkellä käytössä vain henkilöautonrenkaissa.