Nokian Renkaat on allekirjoittanut tutkimussopimuksen kansainvälisestä hankkeesta, jonka tavoitteena on parantaa käytetyistä renkaista peräisin olevan kierrätysnoen laatua ja saatavuutta.
Tämä mahdollistaa kierrätysnoen nykyistä laajemman käytön kumisekoituksissa, mikä auttaa renkaiden ja kumituotteiden valmistajia vastuullisempien tuotteiden kehittämisessä.
Nokea käytetään lujittavana täyteaineena renkaissa parantamaan niiden ominaisuuksia, kuten lujuutta ja joustavuutta. Kierrätysnoella voidaan osittain korvata fossiilisista lähteistä peräisin olevaa neitseellistä nokea.
Tutkimusprojektin tavoitteena on parantaa kierrätysnoen ominaisuuksia niin, että sitä voidaan käyttää nykyistä laajemmin. Nokian Renkaiden rooli hankkeessa on määritellä parannetun kierrätysnoen tavoiteominaisuudet ja testata tuotetut raaka-aineet.
Nokian Renkaat alkoi käyttää kierrätysnokea kaupallisissa tuotteissa vuonna 2022. Se oli askel eteenpäin kohti yhtä yhtiön vastuullisuustavoitteista, jonka mukaan yhtiö pyrkii nostamaan kierrätettyjen ja uusiutuvien raaka-aineiden osuuden renkaissa 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.
Uusien raaka-aineiden käyttöönotossa yksi vaativimmista tehtävistä on löytää oikea tasapaino raaka-ainevalinnan ja renkaiden ominaisuuksien välillä.
– Uusien raaka-aineiden käyttö vaatii paljon tuotekehitystyötä ja testausta parhaan yhdistelmän löytämiseksi, sillä uudet raaka-aineet voivat muuttaa kumiseoksen ominaisuuksia. Kierrätettyjen tai uusiutuvien raaka-aineiden käyttö ei saa heikentää renkaan turvallisuusominaisuuksia, sanoo Nokian Renkailta Heini Siekkinen.
Kaksivuotista kehitysprojektia koordinoi WindSpace Group A/S, ja rahoitukseen osallistuvat Danish Eco-Innovation Program sekä projektin osallistujat, joita Nokian Renkaiden lisäksi ovat Environmental Waste International, Kiso A/S ja Danish Technological Institute.
(Autotoday)