MAN - Vaihtoautot

Nokian Renkaat avaa lokakuun alussa Daytoniin, Tennesseehen parhaimmillaan 400 ihmistä työllistävän tehtaan. 

Nokian Renkaat tavoittelee nopeampaa kasvua Pohjois-Amerikasta ja Keski-Euroopasta. Pohjoismaissa ja Venäjällä tavoitteena on vahvistaa entisestään vahvaa markkina-asemaa.

Pohjois-Amerikan markkinoilla yhtiön tavoitteena on kaksinkertaistaa myynti viidessä vuodessa. Tavoitetta tukee Daytonissa, Tennesseessä lokakuun ensimmäisellä viikolla avattava tehdas. Vuonna 2017 tehty päätös noin 360 miljoonaa dollarin tehdasinvestoinnista on Nokian Renkaiden historian suurin.

- Tuotantolaitos vahvistaa kykyämme valmistaa erityisesti Pohjois-Amerikan markkinoille suunnattuja tuotteita. Tehtaan myötä myös asiakaspalvelu paranee, kun toimitusajat lyhenevät. Lyhyemmät kuljetusmatkat tukevat myös vastuullisuutta, kertoo Nokian Renkaiden toimitusjohtaja Hille Korhonen tehtaan avautumisen kynnyksellä.

Korhonen tähdentää, että Daytonin tehtaan tuotantokapasiteetti vapauttaa Venäjän tehtaan kapasiteettia muille markkinoille, ja siten tukee Pohjois-Amerikkaa laajemmin yhtiön kasvumahdollisuuksia.

- Tehtaan rakennustyöt ovat edenneet hienosti sekä aikataulussa että budjetissa. Aloitamme kaupallisen tuotannon alkuvuodesta, ja tehtaan tuotantokapasiteettia lisätään vähitellen. Tehtaan tuleva tuotantokapasiteetti on neljä miljoonaa rengasta, ja tulevaisuudessa toimintaa voidaan laajentaa tarpeen mukaan, kertoo Korhonen.

Uusinta teknologiaa hyödyntävät, automatisoidut tuotantolinjat käyttävät entistä vähemmän energiaa renkaiden valmistukseen. Tehtaan toimiessa neljän miljoonan renkaan vuosituotantokapasiteetilla, sen eri toiminnot työllistävät yli 400 henkilöä.

Pohjois-Amerikkaan omia tuotteita

Nokian Renkaiden päätuote yhdysvaltain markkinoilla on talvirenkaat, mutta yhtiö hakee kasvua myös varta vasten Pohjois-Amerikkaan suunnitelluilla tuotteilla sekä myyntiverkoston kasvattamisella. Daytonin tehtaan tuotantoa keskitetään henkilöautojen, SUV- ja kevytkuorma-autojen renkaisiin.

Nokian Renkaiden Amerikan liiketoiminta-alueen johtaja Mark Earl näkee alueellisesti mielenkiintoisia mahdollisuuksia muun muassa Yhdysvaltojen pohjoisosan ja Kanadan talvirengasmarkkinoilla, kun taas etelämmässä on kysyntää premium-luokan ympärivuotisille renkaille. Kaikissa renkaissa yhdistyy Earlin mukaan turvallisuus ja vastuullinen ajattelu.

- Vaikka Pohjois-Amerikan markkinat ovat suuret, ne ovat myös erittäin kilpaillut. Voimme kasvattaa myyntiämme premium-renkaiden räätälöidyllä valikoimalla, jälleenmyyjien palvelulla sekä vahvalla jakeluverkostolla, jossa suurilla, itsenäisillä jälleenmyyjillä on merkittävä rooli, toteaa Earl.

- Pohjois-Amerikan markkinoilla jälleenmyyjille ja loppuasiakkaille on merkitystä sille, että renkaissa lukee ”Made in USA”, ja niiden suunnittelun takana on vahvaa pohjoismaista osaamista vaihtelevista luonnon olosuhteista. Ensi vuonna valmistuva testikeskuksemme Espanjan Santa Cruz la Zarzassa tukee tuotteidemme tutkimus- ja kehitystyötä myös näille kasvumarkkinoille, jatkaa Earl