Katumaasturit ovat korkeita ja painavia, sähköautot puolestaan ovat tavallista raskaampia akkujen painon takia. Isot ja painavat autot vaativat renkailta tavallista enemmän, mikä huomioidaan myös tuotekehityksessä. Sähköauton ja katumaasturin rengasvalinta kannattaa tehdä huolella, jotta ajomukavuus ja turvallisuus olisivat parhaat mahdolliset.
Vaikka sähköauto tai hybridi olisi saman kokoinen kuin perinteinen polttomoottoriauto, yleensä sähköautojen rengaskoko on suurempi. Renkaat myös joutuvat koetukselle, kun akkujen paino rasittaa niitä tavallista enemmän esimerkiksi kaarteissa ja jarrutuksissa ja sähkömoottorin vääntö välittyy vetäviin pyöriin nopeammin kuin polttomoottoriautoissa.
”Toisin kun usein puhutaan, sähköauton renkaat eivät kuitenkaan kulu tavallista nopeammin. Luistonesto on sähköautoissa parempi kuin polttomoottoriautoissa, mikä itse asiassa vähentää renkaan kulumista. Ajotapa vaikuttaa renkaiden kulumiseen edelleen eniten, joten renkaiden kuluminen määritellään pääasiassa kaasupolkimen ja penkin välissä,” toteaa Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Mikko Liukkula.
Sähköautoilijat arvostavat renkaiden hiljaisuutta erityisen paljon, samoin mahdollisimman pitkää toimintasädettä. Renkaiden EU-merkinnästä saa helposti tietoa renkaan äänitasosta ja vierinvastuksesta, ja niiden avulla eri renkaita on helppo verrata keskenään.
Jos ajomukavuutensa ja toimintasäteen haluaa maksimoida, kannattaa valita erityisesti sähköautoja varten suunnitellut renkaat. Esimerkiksi tämän talven nastarengasuutuudesta Nokian Hakkapeliitta 10:stä on myös sähköautoihin tarkoitettu versio.
”Käytämme Hakkapeliitta 10 EV -renkaassa SilentDrive-teknologiaa, eli renkaan sisällä on vaimentavaa akustovaahtoa. Ajoneuvon sisälle kuuluva ääni vähenee merkittävästi, ja erityisesti häiritsevimmät rengasäänet poistuvat. Meille myös renkaan alhainen vierintävastus on erittäin tärkeä tuotekehitystä ohjaava tekijä sekä sen mahdollistaman pidemmän toimintasäteen että ympäristöystävällisemmän ajamisen vuoksi,” sanoo Liukkula.
Katumaasturin renkailta vaaditaan kestävyyttä ja jämäkkyyttä – muista myös tarkistaa rengaspaineet
Katumaastureilla ajotyyli on usein reippaampi ja ajoalustat vaativampia kuin henkilöautolla, jolloin renkaisiin osuvat iskut ovat kovempia. Lisäksi SUV-renkaissa on usein korkea sivuprofiili ja siten enemmän pinta-alaa, johon voi tulla vaurioita.
Katumaastureiden koon takia niissä tarvitaan renkaita, joissa on vahva rakenne ja kestävät sivupinnat. Renkaita valitessa kannattaa kiinnittää huomiota laatuun, jotta rengas kestää ja ajaminen on huoletonta ja turvallista kaikissa olosuhteissa.
”Nokian Renkaiden SUV- ja pakettiautonrenkaissa kulutuspintasekoitukset ja rakenteet on suunniteltu raskaampaa käyttöä ajatellen, ja niiden sivupinta on vahvistettu ainutlaatuisella Aramid Sidewall -teknologialla. Sivupinnassa oleva aramid-kuitu tekee renkaista erittäin kestäviä niin sorateillä kuin kaupunkiajossa,” Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri sanoo.
Laadukkaat renkaat tekevät ajamisesta myös mukavampaa ja turvallisempaa. Eniten renkaan laadulla on merkitystä ääritilanteissa eli esimerkiksi äkkijarrutuksessa tai yllättävässä väistössä.
”Ääritilanteissa ison, painavan auton renkaiden on käyttäydyttävä täsmällisesti ja reagoitava ohjausliikkeisiin juuri oikein. Silloin ero laaturenkaan ja huonomman renkaan välillä on merkittävä”, sanoo Morri.
Myös rengaspaineiden on oltava kohdallaan, jotta renkaat toimivat mahdollisimman hyvin. Katumaasturiin tarvitaan korkeammat rengaspaineet kuin henkilöautonrenkaisiin. Autonvalmistajan suosittelemat paineet löytyvät auton ohjekirjasta.
“Kun kelit alkavat hiljalleen taas kylmentyä, on huomioitava lämpötilan vaikutus renkaiden ilmanpaineeseen. Suosittelemme, että syksyä ja talvea varten käytetään 0,2 baaria valmistajan suosituspainetta korkeampaa rengaspainetta”, Morri muistuttaa.