MAN - Vaihtoautot

Yhdysvaltalainen Nikola Motors joutuu kutsumaan takaisin 209 sähkökuorma-autoaan. ​​

Kesäkuun 23. päivänä yksi sen Class 8 Tre -akkusähköajoneuvoista (BEV) syttyi tuleen yhtiön pääkonttorissa Phoenixissa, Arizonassa.

Kolmannen osapuolen tutkijan Exponentin tekemässä tutkimuksessa todettiin, että todennäköinen syy oli "jäähdytysnesteen vuoto yhden akun sisällä".

"Löydöksiä vahvisti edelleen pieni "lämpöonnettomuus", joka vaikutti yhteen pakkaukseen teknisen validointiauton akussa, joka oli pysäköity yhtiön Coolidgen tehtaalla Arizonassa 10. elokuuta", Nikola sanoi lausunnossaan. Sattumalta tämä oli samana päivänä, kun Exponent ilmoitti havainnoistaan ​​kuorma-auton valmistajalle.

"Nikolan turvallisuus- ja insinööritiimien sisäiset tutkimukset osoittavat, että yksi akkupakkauksen komponentti on todennäköinen jäähdytysnestevuodon lähde."

Huono uutinen Nikolaille on se, että akut toimitti Romeo Power Inc., jonka Nikola osti suoraan elokuussa 2022 144 miljoonan dollarin osakekaupalla.

Viime kuussa Nikola ilmoitti likvidoivansa Romeon.

Tämä oli seurausta Tre BEV:n huonosta myynnistä, mikä johti siihen, että valmistaja keskeytti mallin tuotannon toukokuussa, jolloin kaikki valmistustoimet siirtyivät Tre FCEV (vety)-malliin ja jälkimmäisen ensimmäiset toimitukset tapahtuvat syyskuussa."Koska meillä on akkusähköautoja riittävästi varastossa, keskeytämme tuotannon väliaikaisesti Coolidgessa, kun muokkaamme kokoonpanolinjaa niin, että samalla linjalla on sekä vetypolttokenno- että akkusähkörakenteita", yhtiö totesi toukokuussa. "Kun jatkamme tuotantoa Coolidgessa, akkusähköinen Tre pysyy valikoimassamme tilaustuotteena."

Nikola toimitti 258 BEV:tä vuonna 2022 ja myi vielä 99 tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Aiemmin tässä kuussa yritys ilmoitti saaneensa 202 tilausta FCEV:stä, joita se kuvaili "huomattavaksi kysynnäksi".

Nikola ilmoitti myöhään perjantaina, että se "on parhaillaan jättämässä tätä vapaaehtoista takaisinkutsua National Highway Traffic Safety Administrationille (NHTSA) ja asettaa tilapäisen pidätyksen uusille BEV-myynnille, kunnes päätös saadaan aikaan".

Sillä välin se rohkaisi asiakkaitaan ja jälleenmyyjiään pysäköimään Tre BEV -autonsa ulos ja laittamaan "Main Battery Disconnect -kytkin" ON-asentoon aina, jotta ajoneuvon valvonta- ja turvallisuusjärjestelmät toimivat reaaliajassa.

Se sanoi, että vain kaksi akkupakettia "oli kokenut "lämpötapahtuman" yli 3 100 akusta tähän mennessä tuotetuissa kuorma-autoissa (alle 0,07 %)".

Tämä sisältää muiden valmistajien valmistamat kuorma-autot, jotka käyttivät Romeo-akkuja.

"Laajat sisäiset ja kolmannen osapuolen johtamat hypoteesitestaukset, työntekijöiden ja urakoitsijoiden haastattelut ja tuntikausien videomateriaalin tarkistus ovat sittemmin osoittaneet, että rikos tai muut ulkoiset tekijät eivät todennäköisesti ole aiheuttaneet tapausta", Nikolalta kerrotaan

 

Kokonaistappiot jo 2,4 miljardia dollaria

Aiemmin tässä kuussa Nikola teki yli 217 miljoonan dollarin nettotappion tämän vuoden toiselta neljännekseltä, mikä on lähes 26 % enemmän tappiota kuin viime vuoden vastaavalla jaksolla – ja sen kertyneet kokonaistappiot olivat nousseet 2,4 miljardiin dollariin.

Hakemuksessaan US Securities and Exchange Commissionille yhtiö kirjoitti: "Uskomme, että kärsimme edelleen liike- ja nettotappioita joka vuosineljännes ainakin siihen asti, kunnes alamme tuottaa merkittävää marginaalia kuorma-autoistamme, mikä ei välttämättä tapahdu.

"On huomattava epäilys siitä, että meillä olisi riittävästi varoja täyttää velvoitteemme seuraavien kahdentoista kuukauden aikana tämän neljännesvuosikatsauksen julkaisupäivästä."

Vetykuorma-autojen valmistaja Nikola sai Nasdaqilta poistumisilmoituksen, koska osakkeen hinta laski alle 1 dollarin.
Nikolan yhtiökokous hyväksyi vuosineljänneksen lopussa ehdotuksen valtuutetun osakkeiden lukumäärän lisäämisestä 100 miljoonan dollarin osakeannissa - toimenpide, joka otettiin käyttöön pääoman hankkimiseksi vaikeuksissa olevan ajoneuvovalmistajan hyväksi.

Yhtiö oli aiemmin lykännyt äänestystä tästä ehdotuksesta kahdesti, koska sillä ei ollut ääniä toimenpiteen hyväksymiseen.

Vaikka osakekurssi päättyi 3,395 dollariin 3. elokuuta – korkeimmalla tasolla sitten marraskuun 2022 –, se laski 2,50 dollariin seuraavana päivänä Q2-tulosten julkistamisen jälkeen.

Osakekurssi laski edelleen seuraavina päivinä sulkeutuen 1,95 dollariin perjantaina - ennen takaisinkutsuilmoitusta.

 

Toimitusjohtaja vaihtumassa

Nikolan toimitusjohtaja Michael Lohscheller ilmoitti 4. elokuuta, että hän eroaa kuun lopussa perhesyistä. Hänen tilalleen tulee Steve Girsky, joka on toiminut yhtiön hallituksen puheenjohtajana syyskuusta 2020 siitä lähtien, kun yhtiön perustaja Trevor Milton erosi Hindenburg Researchin petossyytöksien vuoksi. Mukana oli syytös siitä, että sen Nikola One -puolikuorma-auton mainosvideolla, jossa auto muka matkustaa omalla käyttövoimallaan, olikin se itse asiassa vierimässä alas mäkeä.

Milton on sittemmin tuomittu yhdestä arvopaperipetoksesta ja kahdesta pankkipetoksesta.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!