Nesteen Pelastuspalvelun paloasemalla Porvoossa nähdään neljä uutta paloautoa. Samalla entistä enemmän pelastustyötä siirtyi koukkulava-autojen kyytiin. Punaposkisia Scanioita kerääntyi Kilpilahden teollisuusalueelle aiempaa runsaammin.
Uusi nelikko on hieman erilainen joukko paloautoiksi. Perinteisen sammutus- ja säiliöauton sijaan rivissä on kolme koukkulaitteella varusteltua paloautoa, P 460 Scaniaa (B6x2*4NA CP20N). Suurin on P 500 Scania (B8x4NA CP20N), jossa on koukkulaitteen lisäksi kuormausnosturi ja peräkärry.
”Siirsimme aiempaa enemmän ominaisuuksia kontteihin, sillä ne sopivat käytössämme monenlaisiin tehtäviin. Tarvitsemme konttien siirtelyyn monta kuorma-autoa, sillä paloasemalla on oltava valmius nopeaan lähtöön”, Nesteen apulaispalopäällikkö Jommi Hyttinen toteaa.
Kontti voi sisältää sammutuksessa käytettävää fluorivapaata ja alkoholinkestävää vaahtoa. Scanioilla liikkuvat myös mm. pelastus-, jauhe-, öljyntorjunta- ja säiliökontit, eli ne hoitavat pelastus- ja sammutustyön tukitoimintaa.
”Scania pärjäsi erinomaisesti”
Nesteen paloaseman ympärillä jalostamon säiliöt nousevat jättiläismäisinä torneina kohti taivasta. Niissä on yhteensä lähes kahdeksan miljoonaa kuutiometriä varastotilaa raaka-aineille ja valmiille tuotteille. Porvoon Kilpilahden yritysalue on Pohjoismaiden merkittävin bio- ja kiertotalouden keskittymä.
Palomiehen painajaisessa ison säiliön sisus syttyisi tuleen. Kun palavaa ainetta on poikkeuksellisen paljon, tarvitaan paljon myös sammutusainetta. Siksi Scanioiden on oltava valmiina kuljettamaan jauhe- ja vaahtokontit paikalle. Yhteen konttiin mahtuu 12 500 litraa vaahtonestettä ja jos kaikki autot saadaan heti liikkeelle, onnettomuuspaikalle kulkee sitä 80 000 litraa.
Koukkulava-autojen myötä Hyttinen keksi hyödyntää leasingiä.
”Peruskoukkuauto on helppo myydä eteenpäin neljän vuoden leasingin jälkeen toisin kuin erikoisvarusteltu paloauto. Kun hankimme ajoneuvot, kilpailutimme valmistajat. Scania pärjäsi erinomaisesti”, Hyttinen kertoo.
Nesteen paloaseman tarjoama turva on tärkeää myös kotimaiselle kuorma-autoliikenteelle, sillä suuri osa raskaan kumipyöräliikenteen polttoaineesta kulkee Porvoon kautta
Suomen tehokkain palokunta
Seuraavaksi paloaseman henkilökunta pääsee harjoittelemaan uusilla Scanioilla. Hyttinen on jo ehtinyt vähän testata niitä.
”Nämä ovat mukavia ajettavia, parempia kuin henkilöautot”, apulaispalopäällikkö toteaa.
Ohjaava taka-akseli tekee menosta ketterää ja maavara on entistä alempana. Palomiehet arvostavat helppokäyttöisyyttä, sillä kuljettajia on monta eikä kilometrejä kerry turvallisuuteen panostavan tehtaan hälytysajoissa paljon. Aseman vanhin Scania oli 33-vuotias ja sen matkamittarissa oli vajaa 10 000 kilometriä. Nesteen paloaseman autot on huollettu säännöllisesti merkkiliikkeessä.
Hälytyksiä tulee noin 250 vuodessa, mutta niistä suurin osa on automaattihälytyksiä, jotka laukeavat vähän vahingossa.
”Yleensä joku lämmittää ruokaa mikrossa liian kauan”, Hyttinen hymähtää.
Näille keikoille ei mennä kuorma-autoilla, mutta kalustoa käytetään säännöllisesti harjoitteluun, jota Hyttisen mukaan tehdään ”järjettömän paljon”. Ja hyvin on Nesteellä treenattukin, sillä lukujen valossa se on Suomen tehokkain teollisuuslaitospalokunta.
Nesteen Pelastuspalvelu:
- on teollisuusalueen turvallisuudesta vastaava ammattilaisorganisaatio
- toimii Pohjoismaiden merkittävimmässä bio- ja kiertotalouden keskittymässä
- tehtävänä on varmistaa alueen työntekijöiden ja toimintojen turvallisuus tarjoamalla nopeaa ja tehokasta pelastus-, sammutus- ja ensivastetoimintaa
- huolehtii myös ennakoivasta riskienhallinnasta, kuten hengityssuojaimista, ja koulutuksista, jotka tukevat alueen kokonaisturvallisuutta
- kokenut henkilöstö ja hyvän kalusto varmistavat osaltaan toiminnan luotettavuuden ympäri vuorokauden.