Liikenteen ja logistiikan sähköistyminen haastaa sähköverkon kapasiteetin riittävyyden. Laajan SECHA-konsortiohankkeen tavoitteena on kääntää haasteet mahdollisuuksiksi ja tutkia, miten sähköistyvä liikenne voi toimia joustoresurssina energiajärjestelmälle ja siten edistää myös energiajärjestelmän kestävyyttä ja resilienssiä. SECHA-hanke myös selvittää, miten kehittyvistä uusista ratkaisuista ja palveluista voi syntyä uutta liiketoimintaa.
Business Finland myönsi loppuvuodesta 2024 Co-Innovation-rahoituksen kaksivuotiselle SECHA-konsortiolle (Scaling EV CHArging solutions for new values and services in collaboration networks), jonka muodostamaan ekosysteemiin kuuluu tutkimuskumppaneita, teollisia yrityksiä sekä useita sähköverkkoyhtiöitä. Hanketta koordinoi Tampereen yliopisto.
Konsortion tavoitteena on kehittää sähköajoneuvojen latausratkaisujen teknologiaa ja liiketoimintamalleja sekä tutkia, miten luodaan uutta arvoa ja palveluita loppukäyttäjille, teknologian tuottajille ja sähkömarkkinoiden toimijoille.
Tarkastelunäkökulmat vaihtelevat aina yksivaiheisesta kotilatauksesta raskaan liikenteen suurteholataukseen.
Hankkeen tavoitteena on muun muassa:
- tarkentaa erilaisten sähköajoneuvojen kaluston kehityksen skenaarioita
- kehittää ja demonstroida latausteknologian ratkaisuja ja latauksen tehonhallinnan menetelmiä, mukaan lukien myös V2G-ratkaisut
- tutkia sähköajoneuvojen latauksen vaikutuksia sähköverkkoihin ja sähkön laatuun sekä mahdollisuuksia arvonluontiin sähkö- ja joustomarkkinoilla
- kehittää ja demonstroida lataustietojen hallintaa ja järjestelmärajapintoja.