MAN - Uudet autot


Muovilavat voivat tuoda kuljetusalalle miljoonasäästöt.

Korvaamalla perinteiset puusta valmistetut eurolavat kevyemmillä muovilavoilla Tanskan kuljetusala voisi säästää vuosittain yli 40 miljoonaa Tanskan kruunua, osoittavat uudet laskelmat.

Tanskan tilastokeskuksen mukaan maan teillä ajetaan vuosittain noin 363 miljoonaa kilometriä tavarakuljetuksia. Suuret kuljetusmäärät vaikuttavat sekä kuljetusyrittäjien polttoainekustannuksiin että Tanskan kokonaispäästöihin. Kuljetusala etsii nyt aktiivisesti keinoja auttaa Tanskaa saavuttamaan tavoitteensa vähentää CO2-päästöjä 70 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Yksi mahdollinen ratkaisu on muovilavat, jotka ovat vähintään kymmenen kiloa kevyempiä kuin perinteiset puulavat.

– Ala etsii yleisesti tapoja poimia ”matalalla roikkuvia hedelmiä”, ja muovilavat ovat kiinnostava vaihtoehto. Asia riippuu monista tekijöistä, mutta kuljetusyrittäjät tutkivat laajasti mahdollisuuksia vähentää päästöjä ja parantaa tuottavuutta, sillä monet pienetkin toimet voivat vaikuttaa kokonaispäästöihin, sanoo Jesper Kronborg, Tanskan elinkeinoelämän kuljetussektorin johtaja.

Kevyempi paino tuo polttoainesäästöjen lisäksi myös pienemmän hiilijalanjäljen – vuositasolla jopa 8 900 tonnia vähemmän CO2-päästöjä. Se vastaa noin 40 000 lentomatkaa Kööpenhaminan ja Lontoon välillä.

Muovilavat tuovat miljoonasäästöjä

Yksittäiset kuljetusyrittäjät eivät itse valitse, millä lavoilla tavara tulee, mutta taloudelliset ja ympäristölliset hyödyt kestävämmästä lavaratkaisusta tulevat lopulta kaikkien hyväksi. Tätä toivoo myös Smart Retur -yritys, joka tarjoaa kevyitä muovilavoja kiertotalouteen perustuvassa poolausjärjestelmässä. Vaihtamalla muovilavoihin kuorma-autojen kokonaispaino kevenee yli puolella tonnilla, ja jos koko ala siirtyisi puusta muoviin, polttoainekuluissa säästettäisiin arviolta jopa 43 miljoonaa kruunua vuodessa.

– Kyse on pienestä muutoksesta, joka voi tuoda suuren hyödyn – sekä kuljetusyrittäjille, koko kuljetusalalle että kaikille yrityksille, jotka kuljettavat tavaraa lavoilla. Muovilavat kestävät yli 15 vuotta, kun puulavojen käyttöikä on yleensä vain kaksi vuotta, joten myös vaihtokustannuksissa säästetään, sanoo Smart Retur Tanskan CCO Stine Bøgelund Kristensen.

Randersissa pääkonttoriaan pitävä logistiikkayhtiö on rakentanut liiketoimintansa muovisten lavojen kiertotalousmallin ympärille. Muovilavoilla on sama vahvuus, kantavuus ja käyttötarkoitus kuin puulavoilla, joten ne voidaan korvata yksi yhteen.

Aika vaatii toimia

Jesper Kronborg pitää muovilavoihin siirtymistä yhtenä useista käytännön toimista, joita ala voi itse toteuttaa vähentääkseen päästöjään. Sekä poliittisella tasolla että alan järjestöissä korostetaan yhä enemmän sitä, miten monet pienet teot voivat yhdessä kääntää ilmastonmuutoksen suuntaa.

Kysyntä kestävälle logistiikalle näkyy myös Smart Returissa. Yritys ylläpitää ja huoltaa muovilavoja niiden käyttöiän pidentämiseksi – kaikki osana vihreää siirtymää.

– Ajatus puun korvaamisesta muovilla voi kuulostaa ristiriitaiselta, mutta koska muovi kestää kymmenen kertaa pidempään, ovat CO2-päästöt 35 prosenttia pienemmät kuin puulavoilla. Se, että voimme säästää kuljetusalalle miljoonaluokan polttoainekulut, vapauttaa yrityksille myös resursseja investoida muihin vihreisiin ratkaisuihin, Kristensen selittää.

Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!