Solaris Urbino 12 bussi, johon kytketään sveitsiläisen Carrosserie Hess´n henkilökuljetusperävaunu, on toimitettu Autobus Oberbayern´lle Münchenin kaupungin liikennelaitoksen käyttöön.
Solaris Urbino 12 on varustettu 271 kW:n DAF/Paccar MX-11 moottorilla ja Voith´n Diva-6 vaihteistolla. Yhdistettynä Hess´n henkilökuljetusperävaunuun yhdistelmästä tulee 23 m pitkä. Yhdistelmän etuna on nopea kytkeminen ja irroittaminen aina kulloisenkin matkustajatarpeen mukaan.
München on ensimmäinen saksalainen miljoonakaupunki, joka käyttää joukkoliikenteessä vastaavaa bussi-yhdistelmää. Solaris toimitti jo 2013 kaupungin liikennelaitokselle 10 vastaavanlaista yhdistelmä-ajoneuvoa. Uusi Urbino 12 on siten kaupungin 11. joukkokuljetusperävaunulla varustettu bussiyhdistelmä.
Uudet Solaris-bussit henkilökuljetusperävaunulla ovat herättäneet suurta kiinnostusta Saksan suurkaupungeissa. Neljä perävaunuun kytkettävää Solarista on 2016 toimitettu RDG Gruenau´lle. Kaksi vastaavanlaista Solarista on toimitettu Nuernbergin kaupungille ja kolme kappaletta Fueth´iin. Reutlingen ja Altenstadt ovat kumpikin vastaanottaneet yhden Solaris-bussin perävaunukytkennällä.
Crrosserie Hess on valmistanut mm. henkilökuljetusperävaunuja diesel- ja johdinbusseihin vuodesta 1943. Sveitsissä bussi-henkilökuljetusperävunuyhdistelmiä - jopa kahdella yhteen kytketyllä perävaunulla - on ollut käytössä 1940-luvulta aina tähän päivään monessa kaupungissa ja matkailukeskuksessa. Erittäin tiukkana liikenneturvallisuusmaana tunnettussa Sveitsissä bussi-yhdistelmäajoneuvoista on kertynyt kokemuksia ja tekniikkaa muun Euroopan käyttöön rajattomasti.
Nykyaikainen joukkoliikennetekniikka, joka mukautuu kulloiseenkin matkustaja- ja reittitarpeeseen, valloittaa Euroopassa suurkaupunkeja siinä missä Helsinki panee veronmaksajien rahat 1800-luvun jäykkään ja hirmukalliiseen raideliikenteeseen kuten tuoreeltaan Raide-Jokeriin. (toim.huom.)