MAN - Vaihtoautot

Euro NCAP testasi nyt toista kertaa mopoautoja (L6e) luokkaa raskaampien nelipyörien (L7e) kolariturvallisuutta. Kolaritesti osoitti, että kevyet autolta näyttävät ajoneuvot eivät yllä lähellekään henkilöautojen turvallisuustasoa. Nelipyöriä eivät sido vastaavat turvallisuusvaatimukset kuin henkilöautoja.

Autoliiton mukaan nelipyörät ovat rakenteellisesti ja ulkonäöllisesti hyvin samankaltaisia kuin L6e -luokan mopoautot ja antavat siten viitteitä myös niiden turvallisuustasosta.

Uusimmassa Euro NCAP -testissä olivat mukana Aixam Crossover GTR, Bajaj Qute, Chatenet CH30 sekä Microcar M.GO Family. Euro NCAP on luonut nelipyörille oman testiohjelman, jossa etutörmäystesti tehdään 50 km/h nopeudella periksi antavaan, toista ajoneuvoa simuloivaan esteeseen. Lisäksi ohjelmaan kuuluu sivutörmäystesti.

Ligierin valmistama Microcar M.GO oli testin ainoa lisävarusteisella turvatyynyllä varustettu nelipyörä, mutta testinuken pää osui tyynyn läpi ohjauspyörään eikä tyyny suojannut kuljettajaa. Muissakin nelipyörissä kuljettajan pää osui etutörmäyksessä ohjauspyörään. Sivutörmäyksessä rakenteeltaan heikot ja sivuturvatyynyttömät nelipyörät eivät myöskään tarjonneet kunnon suojaa, vaan aiheuttivat merkittävän loukkaantumisriskin.

Nelipyörät jäävätkin kauas nykyaikaisten pienten henkilöautojen turvallisuudesta. Euro NCAP teki kokeeksi nelipyörien testin Toyota iQ -henkilöautolla ja ero oli valtava. Toyota sai arvosanaksi täydet viisi tähteä, kun Chatenet CH30 jäi kahden tähden tulokseen ja muut testatut nelipyörät saivat yhden tähden.

Katso videot törmäystestistä:

Aixam Crossover GTR
Bajaj Qute
Chatenet CH 30
Microcar M.GO Family