Jokainen autoilija tuntee tänään jo 5W-30 ja 0W-30 moottoriöljyt. Ensimmäinen luku ennen W-kirjainta osoittaa juoksevuuden kylmäkäynnistyksessä ja viimeinen luku 30 öljyn "paksuuden", "voiteluvahvuuden" kun moottori toimii kuumana ajon aikana.
Molemmat luvut ovat viime vuosikymmeninä alentuneet dramaattisesti. Moottoriöljyjen kehitys sallii moottorien turvallisen voitelun toimivan yhä ohuemmilla, moottorin toimintaa "keventävällä" öljyillä.
On sitten tulevaisuudessa mahdollista ajaa 0W-0 öljyillä?
Ei ole, sanoo Oliver Kuhn, Liqui Molyn öljylaboiratorion virkaatekevä johtaja.
Ohuimmissa moottoriöljyissä on enää vain noin 1/3 puhdasta perusöljyä. 2/3 on erilaisia voitelevia lisäaineita, joita perusöljy kuljettaa mukanaan polttomoottorissa.
Alhaisin mahdollinen moottoriöljyviskositeetti on 0W-8. Sitä alhaisempi viskositeetti vaatisi kokonaan erilaista kemiaa. 0W-8 ohuemman öljyn ongelmaksi tulee riittävän voitelutehon lisäksi hallitsematon haihtuminen. 0W-8:ssa haihtuminen on vielä hallittavissa. Sekin on mahdollinen vain bensamoottorissa. Dieselmoottorissa vastaava rajaluku on 0W-20 sen korkeasta pusristussuhteesta ja sisäisestä rasituksesta johtuen.
(Vogel)