MAN - Vaihtoautot

Mainos

Tuhkapitoisuuden vaikutukset DPF:n käyttöikään

Dieselhiukkassuodatinten keräämät hiukkasaineet muodostuvat tuhkasta ja noesta: noki palaa regenerointiprosessin aikana, mutta tuhka, joka on 90%:sti moottoriöljyn lisäaineistuksesta peräisin olevaa palamatonta ainesta, ei häviä dieselhiukkassuodattimen regeneroinnin yhteydessä. Tuhkaa kertyy vähitellen dieselhiukkassuodattimen sisälle, mikä lisää moottorin sekä turboahdinten vastapainetta ja heikentää samalla dieselhiukkassuodattimen hyötysuhdetta. Tämä puolestaan johtaa entistä tiuhempiin dieselhiukkassuodattimen regenerointisykleihin.

Dieselhiukkassuodattimen tyypillinen käyttöikä on 4 000 tuntia (hiukkasaineen poiston ja puhdistussyklien käyttöaika), ja dieselhiukkassuodattimen kasvaneen vastapaineen ja aktiivisten regenerointisyklien aiheuttama polttoaineen kulutuksen nousu voi olla jopa 5 % dieselhiukkassuodattimen lähestyessä käyttöikänsä loppua.

Kuinka paljon voin säästää huolto- ja polttoainekuluissa

Uudella lisäaineteknologialla voidaan dieselmoottoriöljyn tuhkapitoisuus laskea jopa 0.4%:iin aikaisemmasta 1%:sta. Tämä 60% muutos tuhkan määrässä merkitsee tutkimusten mukaan jopa 2.5 kertaista partikkelisuodattimen käyttöikää ja polttoainetalouteen vaikutus on jopa 3% DPF:n eliniän aikana. Merkittäviä säästöjä tulee myös huolto- ja seisonta-aikarintamalla. 

Mistä pa-säästö sitten muodostuu?

Normiöljyä käytettäessä suodatin tukkeutuu asteittain ja moottoriin muodostuu vastapainetta, kun pakokaasut eivät läpäise suodatinta optimaalisesti. Tämä lisää tietenkin moottorin kuormitusta ja seurauksena on lisääntyvää polttoaineen kulutusta, jotta sama tehosuorite saadaan moottorissa aikaiseksi. Myös lisääntynyt suodattimen puhdistustarve (regenerointi) lisää pa-kulutusta. Regenerointi tapahtuu joko lisäämällä polttoainetta automaattisesti suodattimeen, tai perinteisesti nostamalla moottorista tulevan pakokaasun lämpötilaa, jotta puhdistusprosessi saadaan suoritetuksi.

Delo 600 ADF SAE 10W-30 dieselmoottoriöljy, Chevronin patentoimalla OMNIMAX-teknologialla, on erittäin korkealuokkainen, pidennetyn vaihtovälin dieselmoottoriöljy. Se on suunniteltu suojaamaan raskaan kaluston moottoreita sekä pakokaasujärjestelmiä, ankarissa käyttöolosuhteissa, pitkäkestoisesti.

Delo 600 ADF tarjoaa dieselpartikkelisuodattimelle (DPF) pidemmät huoltovälit ja jopa 2.5-kertaisen käyttöiän. Delo 600 ADF parantaa myös polttoainetaloutta jopa 3% DPF:n toimintaiän aikana, vähentyneen DPF:n regenerointitarpeen sekä tuhkan muodostumisen seurauksena. Täyttää viimeisimmät EURO VI standardin sekä EU Stage IV ja V- vaatimukset maanrakennuskäyttöön.

Lisätietoja:

Finnoleum Oy / Texaco Voiteluaineet

Mika Hulkko puh. 040-451 3710

finnoleum.fi

Kysy lisää