Moottoriöljyjä kehitetään yhä ohuemmiksi polttoaineenkulutuksen ja päästöjen vähentämiseksi. Tällöin kuitenkin myös moottorin on sovelluttava kyseisille öljytyypeille, sillä muuten seurauksena voi olla kalliita vahinkoja. Moottoriöljyä ei voi kuitenkaan ohentaa miten ohueksi tahansa – ainakaan, jos kyseisen tuotteen katsotaan olevan edelleen öljyä. Liqui Molyn öljylaboratorion varajohtaja Oliver Kuhn selittää ilmiön taustoja.
Miksi moottoriöljyt muuttuvat yhä ohuemmiksi?
Oliver Kuhn: Tämä johtuu siitä, että autonvalmistajat pyrkivät jatkuvasti vähentämään ajoneuvojen päästöjä. Mitä juoksevampaa moottoriöljy on, sitä vähemmän tehoa moottori tarvitsee öljyn pumppaamiseen. Se puolestaan optimoi polttoaineen kulutusta. Vaikka moottoriöljyn vaikutus ei ole valtava, ohuempi öljy on yksi monista osatekijöistä, joiden avulla autonvalmistajat voivat parantaa autojen tehokkuutta. Tehtävämme öljynvalmistajana on kehittää moottoriöljyjä, jotka ovat ohuita mutta silti riittävän tehokkaita.
Onko ohuiden moottoriöljyjen voiteluteho riitävä?
Oliver Kuhn: Tämä onnistuu vain hyödyntämällä huippuluokan voiteluaineteknologiaa. Moottoriöljyt koostuvat kahdesta peruskomponentista: perusöljystä ja lisäainepaketeista. Aiemmin moottoriöljyn tärkein osa oli perusöljy, mutta nykyään lisäaineet ovat ottaneet niiden aseman moottoriöljyn ensisijaisena osatekijänä. Rakenteeltaan ohuiden moottoriöljyjen yhteydessä lisäaineet huolehtivat puhdistuksen ja korroosioneston lisäksi myös jäähdytyksestä ja voitelusta. Perusöljy eli itse öljy, toimii tällöin lähinnä lisäainepakettien siirtoaineena. Modernit öljyt sisältävät lähes kolmasosan lisäaineita.
Kuinka ohueksi moottoriöljyt voivat vielä kehittyä?
Oliver Kuhn: Se on hyvä kysymys. Tällä hetkellä moottoriöljylle määritetty vähimmäisviskositeetti on 0W-8. Se on jo lähes yksiasteöljy. Voitelutehon ohella vaikeutena on tällöin erityisesti höyrystyminen, sillä mitä juoksevampaa öljy on, sitä helpommin se höyrystyy. 0W-8-öljyn kohdalla tämä on yhä juuri ja juuri tasapainossa. Jos viskositeetti on vielä alhaisempi, tarvitsemme luultavasti kokonaan uudenlaista kemiaa, joka ei perustu enää öljyyn. 0W-8-laatu on kuitenkin käytössä vasta lähinnä Japanin markkinoilla. Toistaiseksi ainoastaan JASO (Japanese Automotive Standards Organization) on julkaissut standardoinnin 0W-8:öljylle, mutta Euroopan autonvalmistajien järjestö ACEA tai amerikkalainen API eivät ole vielä tehneet niin. Lisäksi 0W-8 on tarkoitettu ainoastaan bensiinimoottoreille. Dieselmoottorien kohdalla pienin viskositeetti on 0W-20. Tämä johtuu dieselmoottorien korkeammasta painekuormituksesta.