Autojen ulkomitat ovat kasvaneet vuosien varrella, mutta pysäköintiruudut eivät kasva samassa suhteessa. Sähköautojen yleistyminen on tuonut parkkihalleihin myös uuden ongelman – painorajat.
Henkilöautot ovat kasvaneet viime vuosina huimasti, minkä takia ne vaativat entistä leveämpiä parkkiruutuja. Autojen suuret ulkomitat vaikeuttavat pysäköintiä, koska parkkiruudut ovat pääosin pysyneet entisissä mitoissaan. Lisäksi etenkin parkkihalleissa voi olla painorajoituksia, mikä saattaa olla ongelma painavien sähköautojen kohdalla.
Pysäköintiruutujen minimikoosta ei ole määräystä liikkumisesteisten pysäköintipaikkoja lukuun ottamatta. Ohjeistuksen mukaan asukaspysäköinnissä ruudun leveyden tulisi olla vähintään 2,5 ja pituuden viisi metriä. Asiointi- ja asiakaspysäköinnissä, kuten kauppakeskuksissa minimileveys on 2,6 metriä ja suositusleveys 2,7 metriä. Seinän vieressä leveyttä tulisi olla vielä enemmän.
Moottori tarkasti pistokokeena, millaisia pysäköintiruutuja löytyy eri kauppakeskuksista ja hotellien parkkipaikoilta. Uusimmissa kauppakeskuksissa ja parkkihalleissa, kuten Tampereen Hämpissä ja Helsingin Pasilan Triplassa, on useimmiten reilusti mitoitettuja parkkiruutuja, mutta vanhemmat parkkihallit ovat nykyautoille ahtaita. Esimerkiksi useimmat erään tarkastamamme tamperelaisen hotellin parkkihallin pysäköintiruudut ovat vain 2,45 metrin levyisiä ja pylväiden kohdalla jopa alle kahden metrin.
– Kauppakeskuksissa hyvät pysäköintimahdollisuudet ovat yksi tärkeä tekijä asiakkaiden houkuttelemiseksi. Tilavaan ruutuun on helpompi ajaa ja autosta on vaivattomampi nousta ulos kolhimatta autoa. Sähköautojen pysäköintipaikoilla on huomioitava myös se, että latauspistokkeen kiinnittäminen ja irrottaminen vaatii tilaa, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen sanoo.
Taloyhtiöiden pysäköintirajoitukset saattavat puolestaan tuoda ikäviä yllätyksiä ellei asiaan ole perehtynyt ennen muuttoa. Sen lisäksi, että asukaspysäköintipaikat saattavat olla erillisessä parkkihallissa varsin kaukana asunnosta, myös saman hallin eri paikoissa on eroja. Autopaikkaa hankkiessa kannattaakin käydä paikan päällä valitsemassa pysäköintiruutu.
– Kun kadunvarsien pysäköintiä vähennetään voimakkaasti, niin uusien rakennuskohteiden pysäköintilaitoksiin on rakennettava nykyautoille soveltuvia, riittävän kokoisia parkkiruutuja. Ihmiset tarvitsevat autoa arjen pyörittämiseen myös kaupungeissa, Parviainen painottaa.
Parkkiruutujen mitoitusongelmat on helppo havaita pysäköitäessä, mutta parkkihallien mahdolliset painorajoitukset saattavat tulla yllätyksenä. Sähköautojen kokonaismassat ovat kasvaneet jopa yli 3 000 kilogramman. Uudemmissakin parkkihalleissa on kolmen tonnin painorajoituksia ajoneuvoille. Alhaisin Moottorin löytämä painorajoitus oli vain 1,8 tonnia 1970-luvun alussa rakennetussa asukaspysäköinnissä.