Kiinan teollisuuspolitiikka johtaa valtavaan ylikapasiteettiin – ei vähiten autoteollisuudessa. Nyt Euroopan kauppakamari varoittaa häiriöstä. Muun muassa monet autonvalmistajat ovat horjuvalla pohjalla.
Euroopan unionin Kiinan kauppakamari on kehottanut Pekingin hallitusta vähentämään ylikapasiteetin aiheuttamaa painetta. Kamari toivoo, että hallitus tukee maan kysyntää ja poistaa näin paineita Euroopan ja Kiinan välisen kaupan jännitteistä, sanoi kamarin puheenjohtaja Jens Eskelund keskiviikkona Pekingissä. ”Ylikapasiteetista on tullut selvä ongelma. Ja mikä meitä tällä hetkellä huolestuttaa, on se, että se näyttää leviävän kaikille sektoreille.” Esimerkkinä Eskelund mainitsi autoteollisuuden, jossa hinnat ovat pudonneet vuosi vuodelta.
Eskelundin mukaan ylikapasiteetti on taakka, mikä tarkoittaa periaatteessa sitä, että tuotteita valmistetaan enemmän kuin niille on kysyntää. Joillain toimialoilla tämä asettaa paineita kannattavuudelle, toisilla taas yritysten selviytymiskyvystä. Ongelma ei koske vain eurooppalaisia vaan myös kiinalaisia yrityksiä, hän sanoi.
Tuetun ylikapasiteetin seuraamukset
Se, että Kiinassa on ylikapasiteettia, johtuu tällä hetkellä siitä, että kansantasavallassa ei ole markkinamekanismeja, sanoi EU-kamarin entinen puheenjohtaja. Hänen mukaansa noin 150 000 valtionyhtiöstä ja noin 140 autoyhtiöstä monet joutuisivat menemään konkurssiin, mutta tämä ei tapahdu paikallisten tukien takia. Liian suuren tarjonnan ongelmaan voidaan siksi puuttua vakavasti vain, jos yritykset menevät konkurssiin, kuten markkinataloudessa.
Kiinan teollisuuspolitiikka tukee liikaa myös valmistajia tarjontapuolella eikä kuluttajapuolella, totesi kamarin toinen presidentti keskustelussa. ”Jos haluat käyttää tukia, anna ne kuluttajalle. Tämä auttaa estämään ongelmia, joihin Kiina on joutunut", hän sanoi.
EU:n komissio seuraa jo nyt halvalla Eurooppaan virtaavia tavaroita. Erityisesti sähköautojen alalla viranomainen syyttää Kiinan johtajuutta autonvalmistajille etujen antamisesta tukien kautta. Komissio on jo kauan sitten ilmoittanut aikovansa selvittää, haluaako se määrätä kiinalaisille sähköautoille rangaistustulleja.
Nyt on jopa ryhdytty toimenpiteisiin kiinalaisten sähköajoneuvojen tuontitullien määräämiseksi takautuvasti. EU-komissio totesi maaliskuun alussa kirjallisesti, että kiinalaisille sähkömalleille kielletyistä valtiontuista on riittävästi näyttöä. Tästä syystä tullin olisi kirjattava tuonti järjestelmällisesti, jotta tavarat voidaan myöhemmin ilmoittaa. Kiinan tukikäytäntöjen tutkinnan odotetaan valmistuvan marraskuussa.
EU-yritykset ovat yhä enemmän huolissaan
Kiinan ylikapasiteetti ja Brysselin kiinalaisia autonvalmistajia vastaan suunnattu tukien vastainen tutkimus ovat pitkään kiristäneet kahden tärkeän kauppakumppanin välisiä suhteita. Tämä vaikuttaa myös ulkomaisten yritysten liiketoimintaympäristöön Kiinassa. Kuten EU-kamarin keskiviikkona esitellystä raportista käy ilmi, Kansantasavallassa toimivien EU-yritysten huolenaiheet ovat ”lisääntyneet eksponentiaalisesti” viime vuosina.
Yritykset investoivat siksi enemmän kuin koskaan ennen liiketoimintaansa kohdistuvien riskien vähentämiseen tai vaatimustenmukaisuustoimenpiteisiin Kiinassa. Monet kamarin noin 1 800 jäsenyrityksestä ilmoittivat, että Kiinassa on ollut yhä vaikeampaa harjoittaa liiketoimintaa.