Vuoden 2024 tieliikennehistorian Mobilia-palkinto on myönnetty teokselle Olympiavuoden Klassikot – Tarinoita 1952 automalleista (Viipalemediat, 2021). Autoharrastaja ja toimittaja Jan-Erik Laine vie lukijansa pulan, niukkuuden ja jälleenrakennuksen aikakauteen, jossa pääosan saavat olympiavuonna 1952 maahan tuodut henkilöautot.
Uudenkaupungin autotehtaan naapurista kotoisin oleva Jan-Erik Laine kiinnostui jo nuorena autojen muotoilusta ja tekniikasta sekä museoajoneuvoista. Autojen valokuvausta hän on harrastanut aina ja työskennellyt myös toimittajana useissa alan lehdissä. Nykyisin Laine toimii Suomen Ajoneuvohistoriallinen Keskusliitto SAHK ry:n toiminnanjohtajana ja Automobiili-lehden päätoimittajana.
Muistojen olympiavuosi
Idea olympiavuoden klassikoista tuli Jan-Erik Laineelle Klassikot-lehden teemanumeroita suunnitellessaan. Taustatutkimukseen kului kymmenisen vuotta, kun hän kiersi toimittajana autoharrastajien talleissa ympäri Suomea.
– Usein keskusteluissa nousi esille jokin olympialaisiin tuotu auto, jonka haastateltava muisti lapsuudestaan, Laine kertoo ja sanoo yllättyneensä, että aiheesta ei aiemmin ollut tehty kirjaa.
Autojen vaiheisiin liittyy paljon tarinoita, mutta joskus ne ovat myös perättömiä tai liittyvät johonkin toiseen autoon. Esimerkkinä Laine antaa presidentin puolison Alli Paasikiven Cadillacin, jonka vaiheet tulivat auton nykyiselle omistajalle täytenä yllätyksenä. Olympiavuoden upeimmaksi autoksi Laine nostaa vuorineuvos Tor Nesslingin Bentleyn, jonka nykyinen omistaja huollatti ja katsastutti kirjan valokuvausta ja esittelyä varten.
– Tuntui etuoikeutetulta päästä ajamaan tätä aristokraattista loistoautoa, joka maksoi 2,5 miljoonaa silloista markkaa.
Tarinaltaan vaikuttavimpana Laine pitää kansikuvan Volkswagen Sonderbussia, jolla tehtiin ennakkoluulottomasti turistimatkoja muun muassa Lähi-Itään ja Intian Bombayhyn.
Olympialaiset vaikuttivat myös liikenteeseen. Kirjassa kerrotaan, kuinka ensimmäiset liikennevalot saatiin toimimaan Helsingissä syksyllä 1951. Koska autoilevia turisteja odotettiin paljon, oli suunniteltava myös tilapäiset pysäköintipaikat ja liikennevirtojen ohjaus.
Palkintolautakunta luonnehti voittajateosta laadukkaasti tuotetuksi, selkeäksi ja helppolukuiseksi. Tuomariston yllätti olympiavuoden suuri merkitys Suomen liikenneoloille ja autokannalle. Erityisesti ilahduttikin se, että kirjan autot kuvataan osana aikaansa ja niihin rakennetaan laajempi taustoitus. Lisäksi on rakennettu siltaa tämän päivän mobilismista 1950-luvulle. Jokaisen auton tarina on kirjassa kiinnostavasti tarjoiltu henkilö- ja entisöintitarinoineen. Tuomariston mukaan kirjassa näkyy ihana innostus ja intohimo mobilismiin. Kokonaisuuden kruunaa kaunis kuvitus.